Followers

2.07.2009

Raja Adil Raja Disembah-Sinopsis

Sultan Mahmud Mangkat Dijulang adalah cerita tentang penentangan rakyat kepada Raja yang tidak adil, saya sekadar ingin menceritakan sinopsis cerita ini kepada semua, pasti semuanya masih ingat filem lakonan Nordin Ahmad ini.

Ceritanya adalah tentang konflik istana, ketaatan hulubalang, penentangan terhadap lanun dan kezaliman sultan yang membawa kepada kemangkatannya. Ceritanya mencapai klimaks apabila Laksamana lakonan Nordin Ahmad dihantar ke luar untuk menghapuskan lanun-lanun yang bermaharajalela merompak dan melakukan kerosakan di kawasan jajahan Sultan Mahmud.

Saat pemergian Laksamana itu, beliau meninggalkan isterinya yang sarat mengandung. Dalam menjalankan tugasnya dan isterinya pula mengidamlah untuk memakan buah nangka. Kebetulan pula lalulah orang istana yang membawa buah nangka Sultan Mahmud. Isteri Laksamana ini meminta dan merayu untuk diberikan kepadanya walaupun seulas sebagai memenuhi selera mengidamnya itu. Seulas nangka diberi dan akhirnya membawa kepada kemurkaan Sultan dan baginda terus menghukum bunuh isteri Laksamana itu dengan kejam sekali.

Ungkapan yang mungkin paling digemari penonton bahkan menjadi satu frasa yang tegas lagi indah untuk dititipkan semula pada masa sekarang adalah "Raja adil raja ku sembah, raja zalim raja ku sanggah" yang dituturkan Nordin Ahmad yang berperanan sebagai Laksamana. Kesudahannya, Laksamana dan sekalian keturunannya disumpah muntah darah jika menginjak kaki ke tanah Kota Tinggi.

Cerita ini menunjukkan kepada kita bahawa menentang kezaliman itu adalah suatu perkara wajib dan sebagaimana al-Quran tidak memberikan ketaatan mutlak kepada pemimpin sebagaimana ketaatan kepada Allah dan Rasul. Cerita ini sekadar sinopsis dari cerita Sultan Mahmud Mangkat Dijulang. Seeru Ala BarakaatiLlah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.