Followers

3.05.2010

Menyelusuri Riwayat Khalifah Ke-4

Selepas menikmati buku Khalid, saya langsung berminat untuk mendalami kisah hidup Sayyidina Ali bin Abi Talib terutamanya selepas kisahnya menewaskan Amru bin Abdul Wudd yang kekuatannya mampu menjadikan anak lembu sebagai perisai jika ia mahu. Lalu saya memilih untuk membaca buku karangan Abdul Latip Talib. Walaupun tidak terlalu ditil, tetapi untuk permulaan saya mengenal menantu Nabi itu, saya kira ianya sudah dapat memuaskan hati walaupun tidak maksimum.

Saya mengagumi Sayyidina Ali setelah sabda Nabi iaitu :

"Jika aku adalah kota ilmu maka Ali adalah kuncinya"

Merupakan antara insan yang paling disayangi Nabi dan sentiasa patuh pada setiap arahan Nabi tidak kira dalam apa jua keadaan. Beliaulah yang menggantikan Nabi untuk tidur di tempat tidur Nabi sewaktu peristiwa hijrah ke Madinah.

Beliau sering dikatakan bahawa orang yang faqih dalam ilmu dan mahir dalam urusan peperangan. Pernah ditanya kepadanya satu soalan yang sama oleh sepuluh orang yang berbeza, beliau menjawab kesepuluh-sepuluh soalan dengan jawapan yang berbeza. Soalannya adalah manakah yang lebih utama, ilmu atau harta? Selepas menjawab soalan tersebut, beliau mengatakan jika 100 orang yang datang bertanyakan aku tentang tadi, nescaya aku memberikan kepada mereka 100 jawapan yang berbeza.

Namun bacaan saya sudah tidak jadi begitu menarik tatkala memasuki babak perpecahan ummat Islam yang mula menunjukkan bibit-bibitnya di zaman Khalifah ketiga, Uthman bin Affan. Saya menjadi sedih dengan semua itu dan cuba untuk bersikap natural agar saya tidak cepat menjatuh hukum kepada sahabat-sahabat yang teramat jauh lebih mulianya dari saya yang teramat jauh hinanya dari mereka. Biarlah ianya terus berlalu dan tugas saya dan semua ummat Islam lain adalah belajar dari sejarah tersebut.

Keseluruhan, saya mula mengagumi keperibadian, ilmu dan akhlak Sayyidina Ali lebih dari sebelum saya membaca riwayat hidup beliau. Namun, saya tetap ahli sunnah bukan syiah. Penegasan ini perlu saya beri untuk mereka yang allergik mendengar tentang ahlul bait. Semoga semua kita diberi hidayah dan petunjuk olehnya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.