Followers

10.05.2009

Lagu Hamba

Kau Cinta pertamaku
Engkau cinta terakhirku
Tiada apa yang bisa menafikan kasih kita…

Kau ayu dimataku
Satu antara seribu
Tiada tara didunia…

Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir…

Mungkin kitakan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ditentukan Tuhan…

Sebenarnya, saya terdengar lagu ini secara tidak sengaja ketika sedang melakukan sedikit aktiviti di kedai ayah saya, tiba-tiba radio memainkan lagu ini dan saya rasa... hurmm, it's quite nice.. Sedap didengar. Malam itu juga saya menggodek internet dan akhirnya jumpalah beberapa stuff yang diperlukan.

Terus saya masukkan dalam koleksi dan lagu inilah buat masa ini yang mengiringi Asma' Allah & Without You dari Sami Yusuf, Qasidah Burdah oleh Mesut Kurtis, Patri oleh Jinbara dan Lagu Iklan Celcom terbaru dari Dewa, Cintaku Tertinggal di Malaysia.

Apa yang menarik tentang lagu ini, ianya mengajak kita agar bila bercinta jangan terlalu meninggikan harapan kita terhadap pasangan. Kerana segala ketentuan adalah dari Allah. Rancanglah dengan SWOT sekalipun hubungan anda, jika Allah berkata tidak, maka pasti tidak jawapannya. Apa yang boleh kita buat adalah seperti kata Ulama terkenal India, Muhammad Iqbal iaitu "Takdir itu tidak akan berubah tetapi takdir di dalam perbendaharaan Tuhan itu tidak terbilang banyaknya, mintalah sebanyak-banyaknya agar kita berjumpa dengan apa yang terbaik untuk kita.

Dalam mengulas lagu ini, saya teringat juga kisah kehebatan ciptaan lagu oleh Syeikh al-Busiri dalam mengarang Qasidah Burdah. Kenapa dinamakan Burdah? Burdah adalah nama bagi sejenis selendang atau bahasa modennya mafla yang biasa dipakai oleh anak-anak muda yang kesejukan untuk membalut leher mereka.



Syeikh al-Busiri adalah seorang yang lumpuh dan beliau mengarang qasidah ini dalam keadaan begitu. Lantas apabila beliau tidur pada suatu hari, beliau bermimpi bertemu Rasulullah dan dalam mimpi tersebut, beliau di hadiahi sehelai burdah merah. Ajaibnya apabila beliau terjaga, burdah merah itu memang benar-benar ada di atas dadanya dan lebih hebat lagi, beliau tidak lagi lumpuh.

Itulah cerita penciptaan lagu yang saya rasa antara yang terindah pernah saya dengar dan kini saya menceritakan pula kepada anda. Allahumma Salla Alan Nabiyyi wa ala Aalihi wa Sohbihi Ajmaien....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.