Followers

12.18.2009

Hijrah

Assalamualaikum

Hijrah membawa maksud penghijrahan dari Kota Makkah ke Yathrib atau nama barunya selepas pemastautinan Nabi di sana Madinah Al-Munawwarah. Menurut Ulama', maksud hijrah sekarang telah diberikan nafas baru iaitu hijrah dari keburukan kepada kebaikan.

Ramai orang yang peka dengan tahun ini mengucapkan selamat tahun baru. Beberapa kerat lagi mengiringinya dengan doa tahun baru selepas maghrib semalam. Namun selamat tahun baru itu hanya menjadi selamat dengan mengikuti perintah Allah s.w.t.

Orang yang mengucap selamat, belum tentu selamat jika hidupnya masih lagi tidak mengikuti lunas-lunas yang dianjurkan syariat. Banyak perkara lagi yang masih belum terlaksana. Maka, berusahalah ke arah itu agar hidup sentiasa di dalam redha. Dalam mengejar perkara besar, jangan dibiar perkara-perkara kecil berselerakan.

Saya meminjam kata-kata Saifulislam yang keudara di MHI tadi, Syurga itu penghuninya Nabi, Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Khadijah dan lain-lain, semuanya manusia hebat. Jika kita tidak berubah untuk turut menjadi hebat, maka peluang kita untuk bersama-sama dengan mereka yang hebat ini juga turut pudar. Pilihan cuma ada dua, jika tidak ke syurga, pasti ke neraka. Jangan mimpi untuk membina syurga sendiri di akhirat kelak. Tiada Syurga setinggan. Jadi perubahan suatu kemestian, bukan lagi pilihan.

Salam Hijrah. Ayuh berubah..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.