Followers

12.28.2009

Kata-kata Ujian

Kadang-kadang, timbul rasa takut dengan mauidzah-mauidzah yang diberi lewat kem-kem, usrah dan kuliyah-kuliyah di merata tempat kerana dibimbangi apa yang kita ingat dan pesankan pada orang akan datang kepada kita sebagai ujian khusus dari Allah kepada kebenaran kata-kata kita.

Ya, kata-kata kita akan menjadi ujian buat kita. Masih saya ingat sewaktu di KUDQI, tatkala semangat saya berkobar-kobar mengerah tenaga memastikan semua pelajar turun ke musolla, bila tiba masanya, saya sendiri timbul rasa malas untuk ke musolla. Bila menyeru teman-teman agar jangan lekang dengan dengan buku, tiba-tiba saya pula menjadi jemu. Begitu juga dengan kelekaan ketika bermain bola, sering saya nasihatkan agar balik ke asrama sebelum maghrib tiba, tiba-tiba saya pula bagai hilang waktu.

Jika mahu di-list-kan satu-satu, banyak sangat perkara yang sering dinasihatkan, sering pula datang kepada saya untuk menguji sejauh mana saya berpegang dengan kata-kata saya itu.

Renungilah ayat yang diturunkan Allah dalam surah as-Soff ini :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.