Followers

6.22.2012

Tugas Baru


Aku dah ada tugas baru.

PERMAYA a.k.a Persatuan Pelajar Malaysia di Yaman a.k.a badan kebajikan budak-budak Malaysia kat Yaman a.k.a yang boleh disama ertikan dengannya.

Tugas ni membabitkan aku terlibat dalam bidang grafik dan design walaupun aku tahu aku tak pandai sangat. Setakat sikit-sikit tu bolehlah.

Tapi aku berpegang dengan pegangan hidup yang aku baru fikir tadi, "setiap benda pun kita boleh belajar, nak tak nak je". Chewah siap letak dalam breket lagi. Breket ke apa, benda alah "" ni ha?

Balik pada point asas kat sini, tugas aku ni lebih kurang buat apa saja bentuk poster, iklan, makluman, promosi dan apa-apa yang berbentuk mencari publisiti samada murah atau mahal milik PERMAYA. Maklumlah, sekarang ni ahli PERMAYA kat Sana'a ni tak sampai seratus pun. Jadi masing-masing hulurkan tangan ringankan beban la.

Aku guna Photoshop cs4 yang aku tak kuasai 100%. Tapi aku percaya, kepakaran saja tak akan membantu untuk mendapatkan hasil poster berkualiti. Antara yang penting dalam menghasilkan poster yang cantik-cantik ni adalah IDEA. Kalau tak ada IDEA, percayalah takkan terhasil satu poster yang cantik.

Jadi mana nak dapat menatang IDEA ni? Antara caranya (yang biasa aku guna) adalah mengambil inspirasi dari poster-poster yang sedia ada. Bukan cedok bulat-bulat, sekadar mengambil inspirasi. Kita kan sentiasa mengambil inspirasi. Dari orang, tumbuhan, binatang dan lain-lain.

Oh ya, tengah-tengah tulis ni, aku ada terpikirkan satu lagi prinsip hidup yang diinspirasikan dari satu hadith qudsi : Sesungguhnya Allah suka akan hambanya yang jika melakukan satu pekerjaan, maka dilakukannya dengan tekun." Jadi, alang-alang dah buat kerja tu, aku cuba buat yang terbaik.

Untuk permulaan, ni poster pertama aku buat. Ok, aku tahu poster ni tak ok.





P/s: Kalau aku ada masa lapang nanti aku akan cuba upload-upload hasil kerja aku yang lain. Manalah tahu boleh jadi inspirasi untuk korang dalam menjadi manusia berguna.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.