Followers

9.16.2009

Angin 'F1 1 Malaysia' Tinggi?


Ihsan Berita Harian

Angin tinggi adalah satu istilah Terengganu kepada orang yang tidak mengukur baju di badan sendiri. Tapi apa kena mengena angin tinggi dengan tajuk entry kali ini? Ayuh fikirkan sejenak.

Sebelum ke masjid semalam, sempat juga saya melihat buletin dari salah sebuah stesen TV nasional yang memaparkan berita F1 1Malaysia sebagai paparan utama. Demi menaikkan nama Malaysia ke mata dunia.

Seperti mana litar Sepang, F1 kali ini dilihat akan lebih menyedarkan masyarakat dunia yang masih belum mengetahui bahawa Malaysia ini adalah sebahagian dari dunia dan ianya benar-benar terdapat dalam peta dunia. Harapan ini bukan main-main. Ini serius, kata wira kerjasama Wonderpets.

Namun, dalam masa yang sama, keseriusan orang berkenaan untuk mengurangkan kadar kemiskinan, jenayah, salah laku dan guna kuasa, orang-orang yang dizalimi dan banyak lagi kadar yang perlu dikurangkan dan ditingkatkan, kelihatan tidak seserius pembikinan team F1 1Malaysia ini.

Kenapa angin tinggi? Apa kesan angin tinggi terhadap pelakunya? Kata orang yang bertanggungjawab menyara hidup saya sekarang, angin tinggi adalah orang yang ingin nampak hebat dan ingin dihormati yang tanpa mereka sedari bahawa ianya hanyalah dicebik oleh orang-orang yang tahu. Pendek kata, orang yang berangin tinggi ini tidak dihormati orang.

Contoh, kalau kita berniaga, tauke-tauke tidak akan memandang tinggi kepada orang yang memakai Mercedes, BMW, berumah besar, bergelang rantai tapi apa yang penting hutang mudah dikutip. Buat apa kereta mewah, rumah agam, bini cantik jika hutang liat dibayar, kata Tauke-tauke ini.

Hormat ini bukan setakat hilang dari kalangan golongan tauke sahaja, bahkan akan melarat kepada penduduk kampung, sahabat handai, sedara mara, pelanggan dan sebagainya. Orang akan jadi benci kerana benda yang dibuat, tak padan dengan hasil.


Ihsan Berita Harian

Situasi ini terjadi bilamana PM mengumumkan mahu dibuat satu pasukan F1 1Malaysia dengan kerjasama Proton dan Lotus serta disokong oleh Sepang International Circuit (SIC), AAM dan lain-lain. Pada otak saya yang bukan PM ini, wajar sekali duit yang akan digunakan untuk mendapat hormat dunia dikaji semula untuk diserap masuk kepada projek pembangunan insan. Jadikan sebahagiannya untuk memajukan pendidikan negara, bayar gaji polis yang amanah lebih tinggi untuk menangkap polis yang rasuah sebelum menangkap penjenayah dan lain-lain perkara berfaedah.

P/s: Buat apa sahaja asalkan tidak memberi wang ehsan kepada rakyat terutama melayu kerana semakin diberi, semakin malas mereka bekerja. Buat apa bekerja rajin-rajin jika duduk saja pun sudah masuk RM300 sebulan ke dalam kantung. Beri apa yang boleh buat mereka bekerja. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.