Followers

1.19.2012

Terbakor..

Dua malam lepas, ada cerita gempar yang terjadi kat rumah aku. Betul-betul punya gempar. Macam ni, karan sekarang ni memang banyak tak ada dari ada, jadi rumah aku ni lebih banyak menggunakan lilinlah untuk menerangi kegelapan.

Dekat tempat aku tidur, aku letak satu meja kecik khas untuk letak buku-buku, handphone, jam dan lain-lain barang termasuk lilin.

Jadi disebabkan aku tidur awal dan ada sorang lagi member aku yang masih keras mata, aku tidur dan biarkan lilin terpasang.Oh ya, aku tidur atas tilam je, tanpa katil. Bukan tak mampu beli katil, tapi nak menunjukkan beginilah sepatutnya kehidupan orang bujang yang penuh advencer.

Dalam pukul 4 pagi macam tu lebih kurang, aku dengar bunyi "krit.. krirt". Dalam kepala aku tak lain, ni mesti tikus yang ada kat bilik stor sebelah bilik aku dah mula berani masuk bilik aku.

Aku bangun slow-slow, jenis bangun ala pernafasan terkawal, capai handphone aku yang ade torchlight, bukak dalam selimut dulu supaya tikus tu tak perasan, dengan sepantas kilat, aku pun terus suluh kat atas meja.

Kosong.

Tak ada apa-apa atas meja kecuali kesan hitam dan tompok-tompok plastik cair. Aku hairan. Apa benda ni. Dalam mamai mata aku tu, sekali lagi bunyi krit krirt bermain. Datangnya dari plastik cair tu.

Tempat kejadian

Lahaula wala quwwata illa biLlah.

Bekas letak lilin tu dah rata di atas meja. Aku perhati lagi apa yang ada dan aku dapati kopiah aku pun tinggal bahagian tepi je yang tak kena makan dengan api. Ya, bahagian tepi yang tak kena makan, bukan yang kena makan.

Nampak, bahagian tepi sikit je api tak makan.

Secara automatik, tangan aku naik meraba rambut aku.

Alhamdulillah, masih ada dan ikal mayang macam biasa.

Aku pun suluh dah pastikan api padam sepenuhnya, dan aku tutup torchlight, aku pun sambung tidur balik macam tak ada apa-apa yang berlaku.

Sebelum aku lena balik, aku fikir, Allah dah jaga aku malam ni, walaupun beberapa inci je meja tu dengan kepala aku, api tak sentuh kepala aku dan kitab-kitab aku kat atas meja tu, tak terusik.

Berkat BismiLlah dan doa yang aku baca sebelum tidur tadi mungkin.

Aku terus tidur dengan lena macam bayi sampai subuh, lepas sembahyang, aku pun cerita kat kawan aku yang dengar dengan buat muka serius antara pening baru bangun tidor dan menerima maklumat berat di pagi hari pada waktu yang sama.

Bacalah bismiLlah. Besar kelebihannya ya adik-adik.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.