Followers

3.03.2009

Siapa Lagi Hebat?


Siapa lagi hebat?
Biasanya soalan ini ditanya sebagai perbandingan antara dua entiti atau lebih. Ianya samada ditanya untuk mendapatkan panduan, faedah atau sekadar pertanyaan untuk menjadikan salah satunya nampak jauh lebih lemah dari biasa.

Ianya boleh berlaku dimana saja dan boleh menjadikan siapa sahaja objek perbandingan itu. Kadang-kadang perbandingan antara dua pasukan bola sepak, perbandingan antara dua seni pertahanan diri, perbandingan antara cantik dan tidak cantik dan perbandingan antara dua zaman pentadbiran.

Saya pernah memimpin sebuah persatuan dan waktu itu saya sering juga menjadi mangsa muhasabah belakang dan banyak benar apa yang saya lakukan ini bersalahan dengan pandangan mereka. Ada sahaja yang tidak kena. Dulu memang saya agak terkilan dan marah dengan muhasabah yang kadang-kadang sampai kepada saya dan kadang-kadang tidak ini.

Kini, saya tidak lagi melihat itu sebagai satu ancaman, mungkin kerana saya tidak lagi menjadi pemimpin dan mungkin juga disebabkan saya juga secara tidak langsung menjadi ahli korum muhasabah secara belakang ini (senyum). Terukkan? Saya rasa tidak. Kerana itu adalah kebiasaan manusia. Tengok sahaja orang yang menonton bola, mereka akan lebih pandai dari pemain bola dan jurulatih. Saya sewaktu minum malam di sebuah kedai, sempat juga mendengar seorang yang tiada tanda menunjukkan beliau ini seorang pemain bola profesional tapi dengan yakin dan berani mengutuk seorang pemain Manchester United kerana tidak menghantar bola dengan baik kepada rakannya.

Nasihat saya pada pemimpin pula adalah, teruskan kerja anda setelah anda siap menilai baik buruk satu-satu keputusan, jadikan muhasabah-muhasabah ini sebagai panduan perjalanan sahaja tanpa menjadikan ianya penyebab untuk kita berhenti. Saya kira, jika kita ingin ke Kuala Lumpur, kita tidak akan berhenti melihat papan tanda arah melainkan jika kita benar-benar sesat dan berada pada tempat asing pada kita. Maka masa itu, munasabahlah untuk berhenti dan melihat malah menghafal jalan mana yang ingin kita lalui kelak.

Seeru Ala BarakaatiLlah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.