Followers

1.13.2010

Antara Sunnah dan Tidak Tahu

Assalamualaikum w.b.t

Entah kenapa, Januari 2010 keinginan saya untuk menulis sentiasa memuncak. Walaupun saya tahu bukan ramai sangat yang datang membaca di sini kerana dalam lapangan blog ini, masih banyak lagi tulisan-tulisan yang ada di blog-blog lain dengan hasilan yang jauh lebih menarik samada dari segi penyampaian mahupun dari segi isi. Tapi saya seolah-olah tak kisah dengan semua itu buat masa ini, semacam ada suatu kata-kata yang memberitahu "tulislah, jangan berhenti, biarlah tulisan ini merakam segala perubahan yang berlaku ke atas diri kamu" dan seketika terdengar pula suara "eleh, ye la tu". hehe

Buat masa sekarang, tugas dakwah menjadi antara yang paling penting dengan kondisi yang ada di Malaysia ini, samada dari sudut mahukan Islam memerintah dan paling tidakpun mahukan Islam kekal di Malaysia dengan tidak menjadikan Islam sebagai agama kedua dalam negara ini pada masa-masa akan datang.

Saya tidak mahu bercakap tentang perkara berkaitan negara atau perlembagaan kerana saya tiada pengetahuan langsung untuk membolehkan saya membahaskannya di sini. Pendek cerita, saya mahu membahaskan tentang pengetahuan seseorang tentang sunnah dalam mengelakkan perkara bid'ah dan adakah pengetahuannya itu atas dasar kaji dan tahu atau dengar tanpa kaji dan tahu

Contoh mudah, saya bercakap-cakap dengan kebanyakan orang yang berkebetulan mengaji agama berkenaan dengan wirid selepas sembahyang jika kita selaku imam.

"Ana tengok, ramai orang tak buat wirid selepas sembahyang kan? Ma'thurat apatah lagi." Saya memulakan soal.

"Biasalah tu, wirid ni bukan sunnah, masa zaman Nabi dulupun, Nabi tak buat wirid-wirid ni, masing-masing berzikir sendiri dan berdoa dengan mengikut hajat masing-masing" terangnya panjang lebar.

"Oo, tapi kalau ana suh yang tak wirid tu baca bacaan wirid tu, agak-agak enta boleh tak?" Saya menyoal kembali.

"Er.. Yang tu kena buat ujian r sekali, baru boleh tahu mana yang tahu mana yang tidak" jawabnya.

Benar seperti katanya, wirid seperti sekarang ini tidak berlaku semasa Nabi masih menjadi imam sembahyang, ianya berlaku zaman mutakhir ini sebagai cara mengajar makmum yang tidak tahu dan sebagai cara mendidik makmum agar kekal ditikar sembahyang buat seketika bagi meraikan hadith Nabi s.a.w berkenaan istighfar malaikat buat mereka yang tinggal di tempat sembahyang selama mana mereka belum berganjak.

Tapi soalnya, adakah dengan bangun meninggalkan wirid, dan mengatakan bahawa perkara itu sunnah dalam masa yang sama sebenarnya kita tidak tahu bacaan wirid yang dibuat. Ini salah. Suasana masyarakat yang sangat memerlukan bimbingan sekarang ini menjadikan kita wajib mengingati wirid dalam salah satu usaha kita untuk mendidik masyarakat.

Balik ke rumah nanti, pak imam tua yang sudah gok gek-gok gek bacaannya pastilah mahu menyerahkan pula kepada kita si imam muda, tidakkah begitu? (Kecuali kita ini bukan seorang pengunjung surau atau masjid.) Lalu, dengan menggantikan pak imam, takkanlah abang imam seperti kita mahu sewenang-wenangnya mengubah stail mereka yang biasa berwirid dengan serta merta?

Ingat, orang hisap rokok, kalau disuruh berhenti serta merta, pasti perasaan gelisah meresap setiap kali selepas makan, begitu juga wirid. 20 tahun mereka berwirid, tiba-tiba bila kita menjadi imam, kita tidak melakukan wirid, pasti gelisah otai-otai surau kita ini, merasa seperti tidak cukup sempurna solat mereka hari itu tanpa wirid.

Jadi, cara yang sepatutnya digunakan, buktikan dulu kita juga tahu wirid dan apabila sampai ketikanya, beritahulah mereka bahawa sunnahnya sekian-sekian dan wirid ini pula sekian-sekian. Melakukan wirid tidaklah salah dan tidak melakukannya tidak juga salah. Barulah budaya ilmu berkembang dengan tidak ditentang-tentang oleh mereka yang taassub. Perlu kena caranya.

Lihat Almarhum Ahmed Deedat, beliau tidak mempunyai masalah menghafal Bible disamping tidak melupakan al-Quran dan hasilnya, beliau mampu membuatkan musuhnya iqna' dan mengangguk-angguk dengan kebenaran al-Quran. Sebagai yang mempunyai cita-cita sebagai pendakwah, wajib bagi kita meletak asas pengetahuan beraqidah sebagai perkara nombor wahid dalam kepala otak kita. Wajib!

Sekarang, tunggu apa lagi, masih banyak buku yang menunggu korang semua untuk dibelek dan dibaca. Jangan tunggu mata dah rabun baru rajin membaca. Hehe.

2 comments:

  1. Em,memang molek gok wat gitu...Ana dengar kuliah dr asri pun dia kabo gitu...dia kabo dalam konteks dia seorg salafi, jangan terus menyerang mana2 pihak..dakwah untuk kembali kepada sunnah memerlukan hikmah..kalau terus serang ini bid'ah,itu bid'ah nanti org lari...lepas tu dakwah tak sampai,apa pun tak jadi...org makin lari dari kita...ini pandangan beliau dan ana setuju..

    ReplyDelete
  2. ana setuju enta setuju ngan dr maza.. hehe

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.