Followers

1.11.2010

Terimaa Kaasih Cekguu!!

Assalamualaikum w.b.t

Patutnye la kan, kita kene terima kaseeeh banyak-banyak dekat cikgu-cikgu PASTI dan sekolah rendah dulu. Betapa susahnya nak kawal satu kelas. Sini senyap, sana bising. Dalam masa setengah jam tu, berapa sangat la yang sempat diajar oleh cikgu melainkan perkataan "diam" dan "jangan bising" yang banyak playback dia.

Eh, korang ingat korang nakal sikit ke dulu? MasyaAllah, banyak tau tak.. Kecuali masa korang mula-mula masuk sekolah. Takut-takut je muke, tapi bila dah jumpa geng.. Pergh, meter nakal tu naik mendadak. Tak caye ea? Try r tanye cikgu korang.. Aku dah tanya dah, cikgu kata tak r nakal sangat.. Kire cam budak baik r.. ('~')

Apapun, tugas cikgu ni memang patut disanjung r, lebih-lebih lagi yang kerja untuk Islam, gaji sikit pun datang jugak mengajar. Macam sekolah Darul Taqwa ke, Darul Salam ke, Darul Ehsan ke.. Selain datang dari sumber bayaran yuran murid untuk ditransformkan jadi gaji cikgu, ia jugak datang dari derma dan sumbangan orang ramai. Kalau sekolah-sekolah ni buat bisnes, bertambah lagi r sikit dana masuk.

Siyesnya, memang sekolah-sekolah ni dhaif sangat-sangat la dari segi bayaran khidmat tapi yang boleh dibanggakannya, aku tengok ustaz-ustazah yang mengajar kat sekolah ni macam dibayar RM2000 ke atas sebulan. Punya semangat dia mengajar, yang tu memang aku akan salute dengan angkat kedua-dua blah tangan untuk tabik. Hait. syukran ya mu'allimie.. (Macam semangat sangat je nmpaknya) (-_-")

Tapi tak kisahlah, pasal yang penting untuk dijadikan iktibar, adakah korang masih mendendami guru disiplin korang? masih berhasrat nak letak pasir dalam ekzos beliau? hehe.. Takdelah.. Tak baik dendam-dendam ni.. Jadi, adakah korang masih belum terlintas untuk membantu guru-guru yang dah bergelen-gelen air liurnya nk ajar korang jadi manusia? Fikir-fikirlah.. Buat cikgu kite bangga dengan kite.. Pastikan kata-kata seperti ni : "anak murid saya ni" keluar dari mulut dia bila dia terdengar tentang kita sambil mukenya tersengih bangga.

P/s: Aku bercakap melalui jiwa aku sebagai guru... Eh, kenapa korang muntah?(-_-") Kurang assem.. hehe

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.