Followers

1.18.2010

Idea Dan Orang Muda

Assalamualaikum w.b.t.

Khamis, Jumaat dan Sabtu baru-baru ini saya terlibat dalam beberapa program, kepada Mazani, jangan salah faham bahawa saya ini kononnya mahu menunjukkan betapa sibuknya saya sekarang hingga tidak sempat bergandingan dengan beliau dalam membelasah team-team lawan dalam arena kefutsalan, bak kata beliaulah.

Tapi ada beberapa perkara yang menarik sepanjang tempoh saya beberapa detik, semuanya berkisar tentang saya, Mazani, anda yang membaca dan mana-mana orang yang punya satu persamaan iaitu pemuda. Apa fungsi manusia di waktu masih muda dan hijau usianya. Apa yang boleh geng-geng muda sumbangkan kepada masyarakat amnya dan Islam khasnya? Jadi hari ini, tak perlu cakap banyak pasal kalau cakap pun, saya tidak dapat mendengarnya. hehe

Mana-mana kaum daripada yang suka berkot dan bertali leher hatta ketika panaspun masih berkeadaan begitu hinggalah kepada kaum batak yang leka menyumpit dan memburu beraneka jenis haiwan dihutan dengan hanya memakai cawat dan berkaki ayam, masing-masing mengakui bahawa orang muda adalah aset penting kepada masyarakat dan kaum mereka. Adakalanya mereka diberi kepercayaan untuk membawa tugas dan adakalanya mereka diberi didikan agar mereka tidak lari dari adat resam dan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin bila orang-orang tua telah mati.

Lihat sahaja peranan pemuda dalam jahiliyyah Quraisy, ketika nabi ingin berhijrah, tidakkah pemuda yang direkrutkan oleh Abu Jahal dan Abu Lahab dari sekalian kabilah di Mekah dimanipulasikan untuk membunuh Nabi Muhammad s.a.w? Bahkan dalam Islam sendiri, nabi s.a.w menggunakan khidmat Ali r.a untuk memperdayakan pemuda Quraisy dengan menyuruhnya tidur di katil baginda. Ali ketika itu berumur 23 tahun, sama usia dengan saya. Masing-masing menggunakan khidmat pemuda dan ada yang berjaya dan ada yang gagal.

Jadi, setelah membawa contoh, apa yang cuba saya sampaikan sebenarnya?

Baik, saya cuba menaikkan motif motivasi semangat untuk golongan muda yang kian kecut kemudaannya, kian hilang ghairahnya kepada bara yang boleh dibesarkan hingga menjadi api dalam menjadikan Islam berada ditempat yang tinggi. Pemuda yang sekarang ini dilihat cuba menunjukkan kematangannya pada tempat yang bukan sepatutnya, pemuda yang kian kendur semangat juangnya, pemuda yang tiada asas dan jatidiri untuk mereka bertapak dan sebagainya.

Saya menulis setelah saya melalui perjalanan hidup saya sendiri, kawan-kawan dan cerita dari orang-orang yang telah masuk ke peringkat tua. Jadi, sebagai pandangan, jangan pula salahkan saya jika ada kesalahan yang tak disengajakan kerana ini adalah berdasarkan pengamatan dan kajian. Bak kata bahasa politik sekarang, persepsi. Bukan Pepsi!

Orang muda sebenarnya adalah satu golongan manusia yang penuh dengan idea dan semangat yang membara, banyak yang difikirkan tidak logik dan tidak mampu dibuat oleh orang tua dapat difikirkan dan dijadikan realiti oleh orang muda. Jadi muda adalah satu peringkat usia yang hebat. Tetapi, ada satu masalah yang wujud bilamana pemuda cuba menjadi tua sebelum usianya tua, pemuda yang ruhnya menjadi lesu dan tidak bersemangat dalam badan yang masih kuat dan bertenaga.

Ini sangat rugi kerana muda di waktu tua tidak akan membawa anda ke mana-mana. Mungkin suara masih kuat tetapi badan tidak begitu. Macamana nak bereakreasi memanjat gunung jika berjalan ke pasar membeli sayur dengan isteri pun sudah sakit-sakit lutut?

Jadilah muda ketika usia muda, jangan keringkan idea anda yang bombastik itu dengan kematangan yang anda saja wujudkan dari zahir sedangkan dalaman anda penuh dengan jongkang-jongkit, gelungsur dan buaian.

Kedua yang saya ingin tekankan (tekankan hanya boleh saya sebut jika saya menulis, jika dalam ucapan, ianya berbunyi seakan perkataan terkangkang (-_-") kan hodoh bunyinya tu) adalah tentang penetapan matlamat. Sebagai orang muda yang aktif dan penuh idea, apa yang ingin kita lihat dalam fasa akhir hidup kita, suasana yang bagaimana ingin kita wujudkan apabila kita sudah bertongkat sampai nak berjalan pun muka terketar-ketar. Apa matlamat kita?

Apabila matlamat telah mulai jelas, cari jalan yang betul untuk sampai ke arah matlamat itu dan yang penting, jangan sesekali mengharapkan bahawa anda boleh mencapai matlamat itu dalam jangkamasa dekat.

Pelik tak kalau saya katakan bahawa jika saya mahu ke Kemaman dari K.T dalam masa 15 minit 58 saat? Sedangkan ghalibnya ia memakan masa selama 2-3 jam. Lalu dalam masa 15 minit itu, saya baru sampai di Seberang Marang, tidakkan saya merasa sedih kerana target yang saya buat tidak mencapai sasaran? Mana yang patut saya pilih, jalan pulang atau terus menuju ke Kemaman? Jadi, jangan cepat-cepat hendak melihat hasil sedangkan kita mengetahui ghalibnya adalah lama. Be cool~~

Setakat ini dahulu dan maaf jika saya tulis tentang ini hanya menjadikan anda jauh dengan sikap sebenar seorang pemuda atau anda langsung tidak melihat dan berminat dengan cara idealistik orang muda. Saya mohon ampun atas kesalahan itu tapi sedarlah, muda hanya sekali, so you have to fight for Islam before it's to late. Salam orang mude geng kite.

P/s: Saya mencuba kepantasan menaip di laman web ini dan kemampuan saya hari ini adalah 43 perkataan seminit. Jika berminat, anda boleh cuba dan bagitahu di Chatbox atau di ruangan komen. Kita tengok siapa terbaik.. Heh.




Speedtest

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.