Followers

9.22.2008

Qari Muda

Ini adalah petikan berita tentang qari muda Malaysia yang mengharumkan nama negara di Dubai. Beruntung bonda melahirkan. Saya merasa malu kepada diri sendiri tatkala melihat beliau yang semuda ini begitu fasih mengalunkan ayat suci al-Quran.

Pernah suatu ketika, beliau (adik Muhammad Ahmad Zahid) melaungkan azan di TV9 dan ketika itu jugalah ada beberapa kawan saya menegur bahawa adik saya azan di TV9. Memang dulu ada iras-iras, tapi setelah adik saya mengalami proses penurunan berat badan yang mendadak, iras-iras itu kian kendur. (sekadar memanjangkan ayat.. hehe)

Walaubagaimanapun, jauh di sudut hati saya merasa bahawa betapa perlunya kanak-kanak didedahkan dengan al-Quran sebagaimana adik Muhammad Ahmad Zahid ini. Pendedahan pada peringkat awal sebenarnya dapat membantu kanak-kanak agar lebih suci akal mereka dan lebih cepat untuk mereka mendapat ilmu.

Tapi dek kerana kita yang sekarang ini mengharung arus kemodenan, maka kanak-kanak sekarang lebih senang mengingati lagu..

sayang, sayang, sayaang..
Kau udah berpunya..
Tertutup sudah...(x ingat dah)

Bahkan mereka (kanak-kanak) ini sudah terdidik dari dalam perut ibunya lagi, jika ibunya semasa mengandungkan bayi mereka sudah menyanyi, anak yag keluar dari rahim tersebut pastinya akan teruja untuk menyanyi. Saya teringat satu makluman dari guru subjek Nuzum Islami saya bahawa proses pendidikan anak-anak bermula dari 2 tahun sebelum pasangan ibu dan bapa mereka berkahwin.

Saya berharap Ramadhan kali ini dapat membantu kita dalam mendidik diri kita sendiri bagi menjadi insan yang lebih teguh iman dan tahan godaan. Jadikanlah al-Quran sebagai pendamping. Hidupkanlah sepuluh akhir Ramadhan ini dengan sebaik-baiknya.

P/s: Malunya boleh sangkut quran exam baru ni.@damn


No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.