Followers

5.21.2009

Hijrah Ummu Salamah

Saya mendengar kisah ini dari pensyarah saya, ustaz Nik Mohd Noor dalam muhadharah terakhir kami minggu ini. Beliau membaca kitab Sirah Nabawiyyah karangan Abul Hassan Ali Hasan an-Nadwi. Bagi yang belum mengenali pengarang ini, saya ingin memperkenalkan dahulu tentang sedikit maklumat tentang beliau.


Maulana Syeikh Abul Hassan Ali Hasan An-Nadwi

Syeikh An-Nadwi merupakan seorang ulama' mu'asarah yang berasal dari India dan saya mengaguminya kerana kemampuannya mengarang dalam bahasa arab setanding dengan ulama'-ulama' yang berasal dari tanah arab. Beliau hebat dalam falsafah. Antara anak muridnya adalah Mursyidul Am PAS sendiri, iaitu tuan guru Nik Abdul Aziz. Mungkin kerana itulah, stail tuan guru mirip kepada Syeikh an-Nadwi yang gemar menggunakan perumpaan jika memberikan contoh.

Saya amat terkesan dengan kenyataan ulama' ini berkenaan tentang kemajuan yang dicapai barat pada hari ini seperti kejayaan mereka yang mampu membongkar 1000 penemuan sains atau lebih dalam masa sehari ! Ini adalah fakta. Kata Syeikh Hassan, masyarakat barat menjadi maju kerana mereka membebaskan diri mereka dari taqlid (mengikut tanpa kajian mendalam). Setiap fakta yang disampaikan kepada mereka (barat) tidak diambil dan dipercayai 100% bahkan ianya dikaji dahulu dan selepas terbukti, barulah mereka berpegang dengan apa yang disampaikan. Jika seorang muslim mampu berbuat demikian, maka method pengajaran Alif, Ba, Ta di Malaysia pasti akan berubah daripada Alif atas Aa kepada Hamzah atas Aa.

Permulaan

Hijrah Ummu Salamah yang ingin saya ceritakan di sini adalah ketika mana Muslimin yang berada di Makkah berterusan diseksa dan dizalimi lalu selepas beberapa kali penghijrahan, maka Rasulullah S.A.W berjaya mendapat keyakinan dari Kabilah Ansar untuk mengajarkan mereka Islam dan memberikan untuk Muslimin Makkah tempat perlindungan di negeri mereka, Yathrib. Perkara ini dipanggil Bai'atul Aqabah. Rentetan daripada itu, berlakulah penghijrahan besar-besaran dalam Islam ke Madinah yang dulunya dikenali sebagai Yathrib.

Kisah Ummu Salamah menarik minat saya untuk kembali membuka kitab Sirah Nabawiyyah ini. Abu Salamah, suami kepada Ummu Salamah mula mengatur gerak untuk bersama muslimin yang lain. Ummu Salamah menceritakan bagaimana pada hari mereka ingin keluar dari Makkah untuk menuju ke Madinah, Abu Salamah mengangkatnya dan meletakkannya ke atas unta. Bersama-sama mereka adalah anak kecil yang bernama Salamah.

Kejadian ini disedari oleh keluarga Ummu Salamah dari Bani al-Mughirah lalu mereka menghalang Abu Salamah membawa Ummu Salamah berhijrah. Mereka membawa Ummu Salamah lari dari pangkuan suaminya, akan tetapi datang pula Bani Abdil Asad iaitu kabilah Abu Salamah yang bertindak tidak membenarkan Ummu Salamah menjaga anaknya, Salamah.

Perebutan Keluarga


Salamah direbut oleh dua kabilah itu hingga sendi lengan Salamah yang masih kecil itu tercabut dihadapan ibunya sendiri. Menangislah anak kecil itu diiringi tangisan Ummu Salamah. Lalu kabilah Bani Abdil Asad berjaya merampas anak kecil itu dan membawanya pulang ke perkampungan mereka. Maka berhijrahlah Abu Salamah berseorangan membawa semangat Islam menuju ke Madinah.

Ummu Salamah kehilangan dua insan yang penting dalam hidupnya iaitu suaminya Abu Salamah dan anaknya Salamah. Katanya, setiap hari beliau akan keluar ke padang pasir dan menangis mengenangkan nasibnya itu. Hampir setahun Ummu Salamah berbuat demikian hinggalah timbul rasa kasihan oleh kabilahnya kepada beliau. Hinggalah pada suatu hari kabilahnya mengizinkannya untuk berhijrah kerana kasihan melihat Ummu Salamah berkeadaan begitu.

Hijrah Ummu Salamah


Peta perjalanan Hijrah ke Madinah Al-Munawwarah

Ummu Salamah berhijrah berseorangan, beliau nekad membuktikan kasih sayangnya kepada suaminya dan perjuangan Islam adalah seimbang. Bayangkan, seorang wanita memangku seorang anak dengan menaiki unta menempuh debu padang pasir dalam perjalanan sejauh 500 kilometer. Tiada apa yang dibawanya melainkan hati yang telah diserahkan bulat-bulat kepada Allah.

Apabila sampai di Tan'im, beliau berjumpa dengan seorang Quraisy yang bernama Uthman bin Talhah bin Abi Talhah. Uthman inilah yang dipuji oleh Ummu Salamah yang mengatakan "Tidak pernah lagi aku berjumpa sahabat yang mulia seperti Uthman dari kalangan orang Arab". Uthman mempelawa Ummu Salamah untuk menunjuk jalan dan membawanya ke Madinah dengan selamat. Uthman, walaupun dia masih belum Islam ketika itu, tetapi ia begitu mulia kerana menjaga kehormatan Ummu Salamah sepanjang perjalanan. Ketika mereka berhenti berehat, Uthman akan menjauh dari unta yang dinaiki Ummu Salamah kerana khuatir akan terlihat aurat Ummu Salamah.

Ummu Salamah sampai di Quba' iaitu di perkampungan Bani Amru bin Auf. Uthman memberitahu Ummu Salamah bahawa suaminya tinggal di sini. Lalu Ummu Salamah sekali lagi mengucapkan terima kasih dan memuji Uthman sebagai sahabat yang baik dan mulia sepertinya. Uthman berlalu untuk pulang ke Makkah. Perjalanannya sekitar 500 kilometer hanya untuk menghantar Ummu Salamah ke Madinah dan memastikan keselamatannya dan pulang setelah semuanya selesai. Uthman memeluk Islam ketika peristiwa Fathu Makkah.

Perjalanan memperjuangkan Islam sememangnya dipenuhi liku-liku dan cabaran, hanya dengan semangat dan dorongan yang kuat sahaja boleh menjadikan kita menjadi sebahagian dari mereka yang meneruskan ini. Artikel ini saya dedikasikan khas buat peserta Tamrin Thaqafi dan Tarbawi yang bakal menempuh perjalanan yang agak jauh Sabtu ini. Moga perjalanan kalian diberkati.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.