Followers

5.27.2009

Mau'idzah - Siri 1

Sifat Neraka Dan Penghuninya


Sekadar Gambar Hiasan

Saya membaca satu buku berkenaan dengan dosa-dosa, azab neraka dan sifat-sifat penghuninya. Saya merasakan agak rugi jika tidak dikongsikan dengan sahabat-sahabat sekalian. Semoga dengan perkongsian ini, kita sama-sama berusaha untuk menjauhi perkara-perkara yang mungkar dan sama-sama mengamalkan perkara yang ma'ruf.

1. Neraka telah mengadu kepada Allah. Katanya : “Wahai Tuhanku, sebahagian dari kami memakan antara satu sama lain. Lalu Allah mengizinkan kepada neraka supaya menjadi dua bahagian. Salah satunya musim sejuk dan salah satunya musim panas. Ia adalah lebih panas dari kepanasan di atas dunia dan lebih sejuk dari kesejukan di atas dunia.

2. Seketul batu yang besar telah terjatuh dari tebing neraka Jahannam. Ia jatuh selama tujuh puluh tahun tetapi belum sampai ke dasarnya.

3. Penghuni neraka akan menangis sehinggakan jika diletakkan kapal di dalam air mata mereka nescaya kapal itu akan belayar. Mereka menangis hingga mengeluarkan darah.
Jika secebis Zaqqum (sejenis makanan dari neraka yang berbau busuk) jatuh ke dunia, nescaya binasalah seluruh penghuni dunia. Bagaimana kiranya orang yang menjadikannya sebagai makanan.

4. Api di atas dunia adalah dalam skala satu pertujuh puluh api neraka Jahannam. Ia melebihi api dunia sebanyak 69 kali dengan kepanasan yang sama bagi setiap tahap.

5. Seringan-ringan siksaan bagi ahli neraka ialah dipakaikan kepadanya sepasang kasut dari api neraka. Otaknya menggelegak kerana kepanasan kasut tersebut.

6. Ahli neraka akan dibesarkan sehingga dikatakan gigi ahli neraka sahaja akan menjadi sebesar bukit Uhud, tebal kulitnya pula adalah 42 hasta dan apabila ia duduk, keluasannya adalah seumpama antara Madinah dan Makkah.

7. Neraka adalah daerah yang penghuninya akan menyesal dengan sesungguhnya, sentiasa terdengar tangisan, rengekan, rintihan dan kesakitan. Mereka sentiasa memohon untuk dimatikan.

8. Imam Muslim telah meriwayatkan dari Usamah bin Yazid, katanya : “Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Pada hari kiamat seorang lelaki dihumbankan ke dalam api neraka, lalu isi perutnya terpancul keluar. Ia kemudiannya berpusing seperti keldai. Para penghuni neraka mengelilinginya."

Mereka berkata :"apakah yang telah terjadi kepada kamu? Bukankah kamu telah menyuruh perkara baik dan melarang dari melakukan perkara yang mungkar?"

Jawabnya : “Memang benar, aku telah menyuruh manusia melakukan kebaikan tetapi aku tidak melakukannya dan aku telah melarang manusia melakukan kemungkaran tetapi aku melakukannya." (Bukhari dan Muslim)


No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.