Followers

7.14.2009

Buku 100 Tokoh

Ketika bersama-sama calon-calon STAM lain pada hari Ahad lalu, saya sempat juga pergi ke Jendela Ilmu, sebuah kedai buku di Tanjung memandangkan taklimat STAM yang pada asalnya dijadualkan pada pukul 10.30 ditangguhkan kira-kira sejam lebih oleh pihak SMAASZA Batu Buruk.

Kesempatan itu saya gunakan sebaik mungkin yang pada asalnya adalah untuk membeli buku yang dikirim oleh adik saya Apih yang memerlukan beberapa buku bahasa arab dan bahasa inggeris untuk kegunaannya di UIA. Terlupa untuk mengucapkan tahniah padanya di dalam blog ini. InsyaAllah selepas posting ini barangkali. Sorry bro..

Tapi, bila dah melangkah masuk ke kedai itu, mata ini pasti akan melirik ke rak-rak lain dan kebetulannya duit yang diberi oleh ibu kesayangan saya ada lebih, maka tanpa melengahkan masa, saya segera menggenggam buku 100 Tokoh Yang Paling Berpengaruh Di Dalam Sejarah ini kemudian barulah saya mencari buku untuk adik kesayangan saya itu. Hehe.

Mungkin kerana tertarik dengan komentar T.G Nik Aziz tentang penulis ini yang meletakkan Nabi Muhammad sebagai tokoh yang mendahului carta 100 ini dan ketidaksetujuan beliau menarik minat saya untuk membaca buku ini. Kata TGNA, tidak sesuai nabi kita diletakkan di tempat yang pertama, kerana nabi bukan tokoh, akan tetapi baginda adalah nabi yang diutus Allah, jauh mengatasi mana-mana tokoh yang ada di atas muka bumi ini. "Baginda adalah penutup kepada nabi-nabi" katanya lagi dalam mp3 Fiqh Sirah yang saya beli baru-baru ini.

Apa yang menarik minat saya lagi adalah apabila melihat susun atur carta ini yang meletakkan Isaac Newton mengatasi Nabi Isa bahkan Nabi Musa yang turut tersenarai dalam carta 100 ini tidak mendapat tempat 10 teratas pun. Namun perlu diingat, penulis ini menulis adalah dari perspektif pandangan agama yahudi dan kristian dalam menafsirkan kedua-dua nabi ini, jadi tidak hairanlah tempatnya tidak seperti umat Islam gambarkan.

Banyak info-info menarik dalam buku ini terutamanya pengenalan kepada tokoh-tokoh yang pada saya begitu asing dan tidak pernah didengar namanya sebelum ini sehinggalah setelah saya membaca buku ini. Oleh kerana buku ini diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia, maka pemahaman yang seratus persen tidak dapat diberikan namun dalam keasyikan membaca buku ini, tidak lupa saya mengucapkan terima kasih kepada ustaz Harun Esa atas tunjuk ajar beliau dalam memperkenalkan kami tahun 3 di KUDQI dengan budaya dan bahasa Indonesia yang begitu sukakan singkatan dalam bualan harian mereka.


Buku ini boleh dibeli dengan harga sekitar RM30 dan boleh juga didownload secara gratis di mana-mana laman web muat turun yang ada. Pasti tidak rugi membacanya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.