Followers

1.01.2012

Soalan Lazim Tentang Yaman

Ok, pasal ramai sangat yang nak tahu pasal Yaman sekarang ni, aku tulis kat sini la ye sekadar pengetahuan aku la.. Yang diluar pengetahuan aku tak dapatlah aku tulis kat sini. Jadi aku akan buat point supaya senang kawan-kawan nak pilih yang mana. Ok? Kita start sekarang.

S1. Macamana keadaan kat Yaman sekarang?
J1 - Keadaan kat Yaman sekarang ni kalau ikut perkiraan aku, dah makin ok. Semenjak aku sampai sini 26/12/2011, sekali pun tak ada aku dengar bunyi bom dan tembak menembak. Sikit-sikit ada lah.

S2. Habis tu, boleh ke nak belajar?
J2. Habis kau ingat aku datang sini nak main je ke? Mestilah boleh belajar. Kalau USTY, kelas memang dah jalan dan kerana lambatnya aku sampai, aku ketinggalan banyak benda terutamanya muqarrar untuk imtihan. Imtihan untuk maklumat korang semua, 7/1/2/2012. Lagi 6 hari dari tarikh aku tulis ni.

s3. Macamana USTY sekarang?
J2. Macam aku bagitahu sebelum ni, USTY dan lain-lain jamiah memang dah berjalan macam biasa dengan beberapa perubahan. Macam USTY, kuliah Dirasah Islamiyyah dah berpindah tempat kuliah ke bangunan kuliah Tibb nun di atas bukit sana. Sekarang ni pun aku rasa aku dah fit gila pasal selalu naik turun bukit tu. Bagi yang tak mampu, bas disediakan.

s4. Kenapa pindah?
J4. Kerana bangunan kelas kita yang asal tu telah diambil alih oleh USTY lil banat kerana bangunan diorang ditutup atas alasan keselamatan ekoran dekat dengan perkhemahan demonstran.

S5. Maksudnya masih ada khemah dekat Dairy?
J5. Ye, khemah masih wujud dan makin maju. Kalau dulu dengan kembeh (kanvas kot bahasa standardnye) sekarang siap berdinding simen lagi. Macam-macam pesen. Dari depan USTY banat hingga ke Jaulah Kentucky.

S6. Macamana pulak dengan urusan nak ambil duit dan pergi jalan-jalan cari makan dan barang-barang?
J6. Ok, duit tak ada masalah samada USD mahupun RY. Jalan-jalan pun tak ada masalah. Taftish memang banyak gila, tapi kebanyakannya oleh askar thaurah yang dikuasai oleh Ali Mohsein, sedara Ali Soleh yang berpaling untuk bersama-sama rakyat sekarang. Bawak passport atau bitoqoh jamiah, insyaAllah tak ada masalah. Makan ikut nak makan selagi mampu. Aku dah bertambah 2kg semenjak sampai sini.

S7. Habis tu, macamana nak pergi jalan-jalan kalau iqamah/visa dah mati? Boleh sambung iqamah tak?
J7. Aku punya iqamah untuk sesi ini insyaAllah akan dapat pada esok hari. Sekarang ni Embassy Malaysia tak nak keluarkan surat akuan dan sokongan untuk urusan visa. Jadi terpaksa adjust dengan jawaaazat untuk sambung. Standby 100USD dan 7000RY, biizniLlah, dapat.

S8. Aku ni hantu FB, cc dan PS3, macamana situasi aku?
J8. Kalau kau taknak belajar, baik tak payah datang pasal menghabiskan duit je. Tapi kalau nak datang jugak, ketahuilah, Yaman sekarang bergantung kepada generator sebanyak 75%-80% untuk membekalkan tenaga elektrik. Ghalibnya dalam sehari paling lama pun 2 jam lebih. Sehari 2 kali. Kadang-kadang tenaga terlalu slow hingga tak mampu menyalakan lampu panjang dan memanaskan seterika.

S9. Aku rajin talaqqi, ramai ke syeikh yang boleh aku talaqqi?
J9. Setakat ni memang ramai syeikh, cuma yang aku tahu, Syeikh Qasim Bahr dan mungkin beberapa orang lagi syeikh yang ada yang budak-budak Malaysia pergi. Aku tak pergi lagi pasal sibuk urusan imtihan.

S10. Dengar kata sara hidup dah makin tinggi, ye ke?
J10. Ya, betul la kata-kata yang kau dengar tu. Bas punya tambang dah naik ke RY50. Teksi 50 dah naik ke RY100. Petrol dah naik ke 3500 satu dabbah dan dua hari lepas pernah naik ke 5000 satu dabbah. Tukaran matawang sekarang 100USD bersamaan 22700RY. Aku baru beli losyen bukan pasal aku ni ada krisis jantina, tapi pasal kulit kering dan luka-luka. Harga dia 1500. Dengan karan yang tak menentu ni, lauk terpaksa beli hari-hari bagi mengelakkan buruk dan busuk pasal peti ais tak aktif.

Zohor dah masuk, aku kena pergi masjid. Sebarang soalan korang boleh tanya kat komen. Ok? Aku akan jawab setakat aku tahu. Jangan tanya soalan pelik-pelik macam bila aku nak kahwin, dengan orang mana, banat USTY comel-comel tak dan sebagainya. Tu sensitif bagi aku. Ok.

5 comments:

  1. lucu la bace tulisan enta mad...bleh tulis cerpen dah ni.. erk, ramai ke pljar malaysia kt sane skrg ni??

    ReplyDelete
  2. Permaya Alhamdulillah, ada agi selagi presidennya ada. :).. Mustaqim, ana tulis dah cerpen gini mase spm, natijahnya, cukup2 makan je..

    ReplyDelete
  3. Ustaz mad, xleh like ke komen? :D <--- ni kire soalan jugak kan?

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.