Followers

10.19.2008

Terlepas Da'wah?


'Sekadar Hiasan'

Siapa tak kenal Sek. Men. Keb. Belara? Pasti ramai yang ingat kisah-kisah nakal mereka sepanjang bermastautin di bumi Kubang Lembek ini. Dengan kisah samurainya, pergaduhannya, baling batunya, rempitnya dan pelbagai lagi yang pasti menimbulkan perasaan geram bagi penduduk setempat.


Pergaduhan ala samurai yang mendapat liputan meluas

Saya pun turut menjadi salah seorang yang turut sama dalam bidang geram menggeram ini. Namun, saya kembali berfikir apakah kewajaran saya untuk menghukum mereka dengan kegeraman saya terhadap mereka ini.

Saya bersama sahabat saya, Zahid berjalan bersama menuju je musolla markaz, dekat benar dengan sekolah tersebut, bahkan pelajar-pelajarnya menjadikan kawasan itu sebagai tempat menyimpan atau parking basikal mereka.

Dalam perjalanan itu, saya berbual dengan Zahid, sekadar berbual kosong. Sedang kami berbual, kami terserempak dengan 3 orang pelajar wanita sekolah itu, menuju ke tempat letak basikal barangkali. Sempat juga saya menjeling mereka dan saya perasan yang mereka senyum ke arah kami. Saya buat-buat tak layan saja lah. Bukanlah nak menunjuk wara', tapi mungkin dah terbiasa begitu.

Kemudian saya terdengar salah seorang dari mereka berkata."Die tak layan orang macam kita ni, die layan orang yang baik-baik je". Saya terkedu mendengar penyataan itu, kemudian saya senyum sendiri.

"Mu tak dengar ke budak-budak tu kate nape?" tanya saya pada Zahid. "tak perasan pun", jawabnya ringkas. Selepas saya menceritakan balik, kami masing-masing ketawa. Saya sendiri kurang pasti kenapa kami ketawa, mungkin kerana kata-kata bersahaja adik-adik itu atau ketawakan diri sendiri yang telah sekian kali menekankan kepentingan da'wah dalam program-program yang diikuti tapi masih lagi gagal melaksanakan apa yang sepatutnya. Ketawa kerana berlagak tahu sebelum ini.

Saya berfikir dan meneliti perkara ini dan beberapa rumusan segera dibuat secara ringkas.

1- Silapnya berdakwah tanpa kemesraan dengan mad'u. Sikap ini menjauhkan mad'u.

2- Rentetan dari sikap kurang mesra itu, membangkitkan salah tanggap kepada orang yang berkopiah umumnya untuk didekati.

3- Menghilangkan peluang da'wah yang sekian lama terhidang di depan mata.

4- Sikap seperti itu, menjadikan mereka ini (yang nakal-nakal ini) terasa seperti tiada peluang untuk berubah dan meletakkan dalam diri mereka bahawa bersalah adalah bersalah selama-lamanya -merasa terasing-.

Kesimpulan dan tindakan yang perlu saya buat selepas ini adalah lebih bersikap terbuka tentang hal ini dan melebar-luaskan lagi gerak da'wah yang mulia ini. Tidak hanya tertumpu untuk mengajak 'Kudqian' ke musolla, akan tetapi turut sama mengajak adik-adik Belara sama.

Saya perlu putuskan bahawa, saya belajar di KUDQI ini bukanlah untuk saya semata-mata, akan tetapi ilmu ini adalah untuk dipersembahkan kepada masyarakat. Ilmu pula bukanlah berbentuk tulisan atau kalam semata-mata, bahkan ianya perlu diterjemahkan kepada bentuk perbuatan pula.

Saya tahu saya berisiko untuk diuji selepas saya berkata begini (manusia akan diuji dengan kata-katanya), akan tetapi saya juga tahu bahawa Allah takkan menguji hamba melainkan dalam kadar kemampuannya. Saya memohon kepada Allah yang maha gagah untuk menguatkan diri saya dalam mengharungi ujian tersebut.

Oh Allah, give us a strength to keep our word.
Allah ya Muqollibal Qulub. Thabbit Qalbi ala Deenika wa ala Thoo'atik.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.