Followers

3.08.2009

Kembara Saya Sekarang Ke MDQ Dahulu


Suasana kampung Rusila suatu ketika dahulu, masih tradisional jika dibandingkan dengan yang ada sekarang.(Gambar diambil di depan rumah Pak Cik Mansur)

Sudah hampir empat tahun saya meninggalkan Ma'had Darul Quran, namun saya masih terasa dekat dengan sekolah tersebut. Terlampau banyak kenangan saya berada di sekolah tersebut selama hampir tujuh tahun.

Tujuh tahun itu tidak akan mampu saya ceritakan semuanya dalam satu artikel, namun saya akan berusaha untuk menceritakan segalanya disamping tidak meninggalkan sebarang memori sepanjang saya berada di situ.

Nama-nama yang bakal saya sebutkan sepanjang penulisan saya ini terlebih dahulu saya mohon keizinan untuk menggunakan nama anda dan sekiranya terlanjur kata seawalnya saya merapatkan sepuluh jari ke dada tanda memohon keampunan.

Halaqah selepas Maghrib, meriahnya suasana Quranik ini.

Tentang MDQ, semuanya saya rindukan, tentang belajarnya, asatizahnya, bangunannya, pelajarnya, pantainya, haruman tanahnya selepas hujan, bunyi bising mesin yang bekerja sewaktu saya belajar, kesayuan suasana hujan selepas Asar, kawan-kawan yang selalu rindukan bola sepak, 'baruh' yang pernah saya jatuh ke dalamnya, padang-padang bola sepak di tepi bukit sana, program anjuran PPDQ, tidur di masjid, kedai Ayah Wan, masalah disiplin saya sewaktu I'dadie, hari Sabtu di MDQ, pokok daun pahit, kantinnya dan semuanya. Saya begitu merindukan suasana MDQ.

Saya berangan dan berkhayal agar kembali ke masa lalu dan biarlah saya namakan ini sebagai Kembara Saya Sekarang Ke MDQ Dahulu. Jika tidak punya masalah, insyaAllah saya akan meng'update'kan tentang ini paling lama pun dua minggu sekali. Semoga dengan tulisan sebegini saya tidak akan melupakan institusi ilmu yang telah berjasa besar pada saya. Saya menulis tentang MDQ menurut pandangan saya yang melihat dan mengalami, moga-moga ianya mendapat keberkatan dari Allah.

P/s: Untuk tujuan ini, saya telah menyelongkar semua gambar-gambar lama saya di MDQ dulu. Emak saya menggeleng-geleng kepala melihat anaknya ini yang me'lembang' barang-barang yang telah dikemas. Hehe.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.