Followers

3.03.2009

Sesawang Kini Dibersihkan!



Saya kira setelah lebih dua minggu blog saya ini sunyi dari sebarang usikan jari jemari saya. Mungkin kerana ketiadaan idea. Ingin menulis tentang politik, sukar diramalkan disamping blogger yang tumbuh bagai cendawan kini turut menulis tentang isu itu. Saya jadi malas, sekadar menanti tanpa menelah lagi. Dulu rajin juga mencuba nasib meramal masa depan dengan membaca politik hari ini.

Nak menulis tentang agama, saya rasakan tulisan saya kurang menarik jika saya sendiri kurang membaca. Bahkan tulisan tanpa ilmu ini kadang-kadang boleh juga mendatangkan bahaya. Terutamanya zaman ulama' internet kian ramai. Kemudahan menjauhkan manusia dari karangan ulama' silam. Kemudahan tidak salah, yang salah kemalasan manusia merujuk semula apa yang dibaca. Saya turut menyalahkan kemalasan dan diri saya juga dalam hal ini.

Antara faktor yang menyumbang kepada ketiadaan postingan baru di blog saya juga adalah kesibukan imtihan yang mana selama dua minggu saya tidak langsung singgah di blog saya bagi menambah keseriannya dengan bahan baru. Bukan sebab kuatnya membaca dan gigihnya menghafal, tapi jarang duduk lama di tempat yang menyediakan khidmat wi-fi. Selesai menjawab soalan sejam atau kurang, saya terus pulang ke asrama.

Namun kini, dengan berbekalkan semangat dan keazaman semester terakhir saya di Kudqi, saya akan tidak mensia-siakan kelapangan saya sebagai pelajar dengan meng'publish'kan artikel-artikel terbaru sekaligus menjadikan saya lebih ditekan untuk membaca kerana tanpa bacaan maka artikel saya pasti akan dinilai sampah. Tiada lagi sawang.

P/s: Jika bernasib baik, insyaAllah saya akan cuba mempraktikkan tulisan berbahasa Indonesia sebagai praktikal kepada subjek tersebut yang bakal diwujudkan semester ini. Pastinya saya mengucapkan terima kasih kepada bakal pengajar tersebut, ust. Harun Esa. :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.