Followers

12.13.2009

Kem Tahfeez dan Tahseen Quran

Assalamualaikum


Kumpulan Syafie

Saya baru sahaja selesai dari menjalankan amanah sebagai salah seorang tenaga pembimbing peserta Kem Tahfeez Dan Tahseen Al-Quran anjuran Madrasah Al-Ansar Basung. Walaupun Madrasah Al-Ansar masih belum membuka pengambilan pelajar, suasana ilmunya tetap dihidupkan oleh program-program seperti ini pada masa-masa tertentu.

Program ini cukup mudah, dengan hanya 3 ceramah, 2 daripadanya ceramah ringan dan 1 lagi sedikit berat hingga mengalirkan air mata. Selebihnya adalah berbentuk kelas Hafazan, Tajwid dan Fardhu Ain. Cerita dari al-Quran pula hanya berlangsung mengikut kumpulan. Tidak melibatkan keseluruhan peserta kerana bimbang jika terlalu ramai yang mendengar, tak terkawal pula. Mungkin ada yang dengar, ada yang bermain, ada yang menulis, ada yang bercakap, ada yang tidur dan macam-macam keadaan lagi.

Begitu juga qiamullail, ianya dijalankan dalam bentuk kumpulan agar masing-masing sempat merasa bagaimana menjadi imam disamping dapat mempraktikkan surah-surah yang dihafal di dalam solat malam itu. Kondisi fasilitator yang didatangkan khusus dari Institut Quran Terengganu dan beberapa sekolah agama lain dilihat dapat menghidupkan suasana tahfiz di kem ini.

Pembimbing yang gigih mengajar

Apa yang menarik adalah sudut usaha untuk membuat peserta-peserta berdikari. Basuh baju, buat ampaian, bersihkan surau, bersih tandas, bersih kolah dan macam-macam lagi. Ada yang berkata pada saya, banyak benda baru yang sudah berada di sekelilingnya sebelum ini tetapi baru sekarang berpeluang mencubanya. Kanak-kanak, rasa ingin tahu dan ingin cuba mereka sungguh kuat. Kerana itu saya banyak mengiyakan apa yang mereka ingin buat dan tidak menyekat mereka dengan alasan-alasan yang tidak konkrit.



Sedaya upaya saya mahu mereka merasa apa yang dibuat mereka itu dihargai, mereka Azan, walaupun kadang-kadang salah, kadang tidak sedap, saya tetap puji dan memberitahu mereka, bahagian mana yang perlu dibetulkan, bahagian mana yang perlu dinyaringkan. Sesekali saya memaksa diri azan dengan seberapa merdu yang boleh agar mereka nampak dimana bahagian yang mereka boleh betulkan. Memakai serban, mula-mula memanglah senget bertungging cara mereka memakainya, tetapi selepas saya berkata " Okey dah ni, cuma kalau awak buat cara macam ni, macam ni, lebih kemas, lebih cantik". Mereka menerimanya, selepas 2-3 orang yang mula menampakkan peningkatan, maka ramailah yang lain ingin turut mencubanya dan ramailah yang datang menuntut cara pemakaian serban yang lebih kemas.




Selama sebelas hari, perkara-perkara lain yang saya titikberatkan adalah soal kebersihan dan pengurusan diri, saya mengeluarkan duit sendiri semata-mata mahu memastikan kuku mereka kemas dan bersih, saya tidak memaksa mereka tetapi selepas saya memuji salah seorang dari mereka yang berkuku pendek dan bersih dan selepas saya menunjukkan kuku saya, mereka melakukannya tanpa banyak soal. Begitu juga dengan rambut, saya tidak memaksa mereka memotongnya tetapi mereka memilih untuk memotongnya selepas mereka rasa perkara itu menarik dan bagus.

Sebagai hadiah, saya usahakan juga membawa mereka ke sungai walaupun dari keadaannya sedikit merbahaya kerana airnya deras dan laju. Usaha untuk memastikan keselamatan mereka saya lakukan dengan sedaya upaya, begitu juga fasi-fasi lain. Masing-masing begitu berwaspada agar dalam berseronok, keselamatan mereka tidak terabai. Alhamdulillah, tiada apa yang tidak diingini berlaku. Janji yang saya buat juga tidak dimungkiri.



Sebagai fasi, bermacam cara saya cari agar mereka rasa mengikut gaya hidup islam ini hebat. Segala kehebatan sahabat-sahabat, nabi-nabi, rasul-rasul saya persembahkan kepada mereka. Ada kalanya, segala perkara yang saya buat, saya jadikan ia nampak menarik untuk mereka ikuti. Supaya mereka tidak memandang pemuda Islam bukan sekadar lemah-lembut, sopan santun tetapi juga hebat bila bertindak, cepat apabila disuruh, melakukan segala-segalanya dengan apa yang terbaik yang dapat diberikan.



Usaha Kem ini tidak berhenti setakat ini, selepas kem ini, saya sentiasa sms agar mereka tidak lupa dengan apa yang mereka pelajari dari program yang mereka ikuti selama 11 hari ini. Alhamdulillah, setakat saya sms, masih ramai lagi yang menjalankan rutin harian sewaktu di program semasa berada di rumah masing-masing. Saya doakan mereka thabat dengan amalan mereka. Ameen.

Gambar program akan saya upload dalam masa terdekat, saya sedikit gopoh dalam menyiapkan posting kali ini.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.