Followers

2.10.2010

Hadi Mohd Eh, Mekasih Deh..

" Helo, assalamalaikum ustad mad" bunyi suara tu.

" Waalaikumussalam w.b.t... Ye, sape ni?" Saya membalas dengan nada yang agak matang, maklumlah, diberi gelaran ustaz lewat perbualan itu.

" Bible mu dah sampai, nanti aku hantar rumah besan mu kat batu 6" jelas suara itu pendek tanpa memperkenalkan diri.

" Ye ke? Dah ni sape?" Saya bertanya lagi kerana sekejap ustaz, sekejap mu aku bahasanya sambil mengecam suara siapa yang bercakap dengan saya itu.

" Pudin la nyo" Katanya keras

" Oo.. Laa, Pudin rupanya, suara macam orang dah baligh..uhuk-uhuk.. Patutla aku tak cam.." Balas saya.

" Hadi kirim ke mu.." tambahnya lagi.

" Ye ke? Mekasih r din, susah-susah je wat balik.." jawab saya kembali bersopan.

" Sama-sama.. Auweh" Balas beliau seolah-olah tahu saya sedang bersikap sopan.

Begitulah rentetan perbualan antara saya dan Saifuddin Asyari yang baru pulang dari Indonesia untuk bercuti kurang lebih sebulan. Mungkin mencari bahan untuk skripsi yang sudah diterima proposalnya atau mungkin rindu kepada keluarganya.

Apapun, ucapan terima kasih ini sewajarnya saya tujukan juga kepada pengirim Bible atau al-Kitab jika dalam bahasa Indonesianya iaitu Abdul Hadi Mohd. Saya sudah hampir lupa bahawa saya pernah meminta beliau mengirimkan Bible kepada saya.

"Eh, jom ikut aku gi kat booth Ahmed Deedat jap" pelawa saya kepada Hadi

"Nak buat nape? Tadi lalu, bakpe tak singgah?" Jawabnya (garang dia ni)

"Oor, Di, rilek r.. Nak cari Bible... Nak wat kajian sket.. Hehe" Saya memujuk

"Heh.. Mung? Quran tak habis agi baca, nk cari Bible konon.." Balasnya pula.. (laser dia ni)

"Nak gi amboh?" Kata saya sedikit keras

"Meh r, sian ke mu, nampak macam nak nangis je.. Meh abang teman.." Katanya dengan penuh provokasi.

Itulah antara perbualan saya dengan beliau sewaktu pergi ke ekspo buku antarabangsa di PWTC ketika menyertai lawatan anjuran Lajnah Sukan dan Kebudayaan yang lalu. Disebabkan Bible yang saya cari, tidak saya dapati di gerai itu, maka saya berpesan kepadanya,

" Di, mu gi Indon kekgi, mu cari r ke aku Bible sutir.."

" ..... Hmm..." pendek saja bunyinya.

Akhirnya, baru hari ini beliau membuktikan bahawa " hmm " pendek beliau dulu tidak kosong. Lagi satu, model vespa kayu yang dihadiahkannya juga membawa makna yang besar kepada saya.

Di, aku tahu dah mu bukannya ade pitih ngat, lebih-lebih lagi (ayat baku ni, tak tahu nak letak apa untuk 'lebih-lebih lagi' dalam dialek Terengganu) pas mu masuk spital hari tu n kene cas mahal tak padan ngan demam, hehe. Jadi, hadiah vespa ni, insyaAllah aku akan jaga molek-molek. (Cam jiwang je bunyi, cis)

Tapi, semoga dengan hasil apa yang aku dapat dari Bible ni, akan aku manfaatkan kepada Islam dan selagi mana hadiah yang mu bagi tu aku guna, insyaAllah mu akan dapat pahala berterusan, insyaAllah.


Terima Kasih~~ Wahai Hadi~~ hehe.. (Tolong baca secara berlagu)

P/s: Ingat nak cari gambar kat Lata Cengkih, tapi tak jumpa. hehe..

1 comment:

  1. Erm sedih nyer baca...hihihi...begitulah teman sejati..kadang2 kasar tapi hati dia baik...hahaha hadi tu memang lawak..kasor2 pun lawak...tapi pedih laa.. lawak dia kadang2..makan dalam.

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.