Followers

8.01.2008

Buat Sahabat

Dalam satu post terdahulu, saya ada menyebut untuk menceritakan perihal sahabat-sahabat yang tidak pernah jemu untuk mendampingi saya. Mungkin kerana itulah pengaruh kawan-kawan dalam kehidupan seseorang begitu kuat kerana masa yang diperuntukkan kawan-kawan adalah lebih berbanding masa yang ada untuk memesrai keluarga.

PROGRAM UKHUWWAH


ketam dan program ukhuwwah sabri

Alhamdulillah, berada di batch ini begitu menyeronokkan kerana dalam setiap diri kawan baik saya yang ramai itu masing-masing mempunyai satu visi dan misi yang amat penting untuk dilaksanakan. Kata Akh Sabri Mamat, "kalau boleh ana nak generasi kita ni adalah satu generasi yang terkenal dengan penguasaan ilmu..." adalah kata-kata yang menyebabkan saya jadi teruja untuk sama-sama menjadi watak yang penting untuk merealisasikan matlamat tersebut. Sabri merupakan sahabat yang rapat dengan saya, beliau adalah orang yang sepatutnya menjawat jawatan yang saya sandang sekarang kerana pada saya beliau memang mempunyai ciri-ciri pemimpin yang berkualiti.

Perkara yang membuatkan saya menukilkan kisah Sabri sebagai kisah pembuka kepada kisah saya ini adalah kerana usaha dan tanggungjawab beliau untuk menjaga kesinambungan ukhuwwah agar tidak terjejas. "kite gi tangkap ketam kat rusila nak tak?-Mad, wat bako ayam sekali kat umah enta- jom rehlah di blukar bukit" dan bermacam lagi ajakan ke program pengutuhan ukhuwwah pastinya akan turut diakhiri dengan "jangan lupe bawak same geng2 enta yang sekolah lame dulu" atau "bawak skali saing2 sekampung yee".

Begitulah personaliti Sabri yang benaknya sentiasa padat dengan bentuk-bentuk program erat ukhuwwah dan dakwah. Saya hanya akan tersenyum jika beliau mengajak saya ke Rusila untuk menangkap ketam atau BBQ kerana disebalik pelawaan itu pasti akan diselitkan pelbagai aktiviti yang cukup menghibur jasmani dan merehatkan rohani.

MULUT DAN HATI YANG BERBEZA

"Argh, tekanannya kalau orang pinjam barang2 dalam bilik ni x reti nk bagi balik" adalah ungkapan yang sering dikeluarkan oleh seorang yang sentiasa bergurau dengan semua orang. Apa yang pasti, tiada seorangpun yang belajar di KUDQI yang tidak tercuit dengan gelagat sahabat saya seorang ni. Dalam lucunya, Abdul Hadi Mohd memang seorang yang tak berkira jika ada kawan-kawan lain mahu menggunakan sebarang benda yang ada di biliknya asalkan barang itu dipulangkan semula dalam keadaan yang elok.

Satu figura yang cukup popular di KUDQI. Sebut saja ustaz Hadi, pasti nama ini akan membayangkan seorang pemuda yang berwajah keanak-anakan dengan fe'elnya yang senang mesra dengan sesiapapun. Walaupun begitu, Hadi juga lebih dikenali dengan mulutnya yang mampu memanaskan telinga orang yang hendak ditegurnya. Namun dalam kelaseran mulut beliau itu, ada satu sikap yang boleh dipuji. Sikapnya yang suka berterus-terang dan juga bukan seorang yang menyimpan dendam. Panasnya seketika, jika ditanya berkenaan perkara yang menyebabkannya marah itu, beliau semacam tidak lagi mengingati perkara itu dan hanya menilai apa kesalahannya hingga menyebabkan beliau diuji sebegitu. Memang seorang yang sesuai untuk dijadikan sahabat.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.