Followers

8.11.2008

Hebatnya Harapan, Hebatnya Perubahan!

"Jadi ke pergi Indon Yu?" tanya saya kepada Yunus, pelajar tahun 3 Usuluddin syu'bah Tafsir.

"InsyaAllah jadi, setakat ni tengah usaha cari duit laa, nak tanggung saro hidup dinung" katanya bersahaja dengan dialek Besut. "Ni dapat dari abang aku, RM1500, yang kerja kat KL tu... Tapi aku akan bayar balik, tak sedap gak pakai duit orang banyak-banyak ni.." celotehnya lagi.
Menurutnya selepas ini dia akan ke rumah ibu saudaranya pula, meminjam wang untuk belajar. Pada saya, semangat begini memang perlu dicontohi oleh semua namun bukan semua yang mampu bersemangat begini.

Teringat kata senior saya sewaktu sempat berada di Syria dulu, "manusia ni macam spring, semakin ditekan semakin tinggi spring tu akan melompat naik, namun silap gaya tak naik-naik.." katanya sambil merenung menembusi tingkap bait Andalus. Mungkin akibat kesempitan, semangat untuk terus belajar menjadi lebih padu.

"Kenapa tak kerja dulu ke, cari-cari duit dulu ke..?" tanya saya kepada sahabat saya ini. "Ingat-ingatnya nak buat macam tu jugak, tapi fikir-fikir balik takut bile dah ralit dengan kerja, nak sambung pun dah nak, tak nak" jawabnya.



"Lagipun Mad, aku belajar ni bukan apa, lama aku perhati pasal benda ni... Masa duk Darul Islah dulu, yang sekampung dengan aku yang masuk kat situ bukan main ramai, keluarnya sorang je, Darul Quran pun sama, masuk ramai, keluarnya sorang...Maksudnya, macam dah jadi satu tanggungjawab aku terhadap masyarakat dan harapan masyarakat kampung aku tu terletak atas bahu aku" katanya lagi.

Saya terkedu mendengar jawapan kawan saya ini yang mungkin pada mereka yang tidak mengenalinya dan terserempak dengannya, pasti tak akan menyangka bahawa dia ini masih belajar kerana penampilannya yang menjurus kearah lagak orang yang sudah bekerja. Namun terselit jauh dihatinya untuk menggalas beban tanggungjawab membentuk masyarakat yang harmoni dan mengenali tuhan.

PERUBAHAN BAGI YANG MEMPUNYAI QOLB



Ya Allah, tuhan yang maha membolak-balikkan hati manusia. Sebenarnya saya sering juga mendengar kisah-kisah wali-wali Allah yang pada asalnya dari ahli maksiat. Begitu juga dengan kisah-kisah sahabat yang sewaktu musyrik mereka, begitu banyak perkara yang dilakukan yang kadangkala mereka sendiri akan menangis dan ketawa pabila mengenangkannya.

Sayyidina Umar misalnya, menangis kerana mengenang sewaktu musyriknya yang hilang pertimbangan hingga sanggup menanam anak perempuannya hidup dan juga peristiwanya ketawa kerana memakan patung berhala yang dibuatnya dari buah tamar. Siapa sangka orang yang ingin membunuh Muhammad tunduk dan memeluk Islam di hadapan orang yang ingin dibunuhnya itu. Allah ya muqollibal Qulub.

Semakin meningkat usia, semakin banyak kedengaran cerita-cerita tentang kawan-kawan yang melalui proses perubahan ini. Samaada melalui naqal-naqal yang thiqah mahupun mengalaminya sendiri sewaktu bersama mereka yang mengalami perubahan ini. Siapa sangka dari seorang rempit berubah menjadi seorang yang tekun menuntut ilmu. Siapa sangka dari seorang yang wara' menjadi seorang yang pongos dan memualkan. Semuanya mendapat peranan dari seketul daging kecil bernama hati.

Mungkin saya juga mengalami perubahan tersebut dalam tidak menyedari sejauh mana saya berubah. Apa yang penting, doakanlah perubahan yang dialami ini bukanlah satu perubahan yang semakin teruk bahkan perubahan yang cemerlang. Allahumma thabbit qalbi ala dinika wa to'atik!

Terima kasih kepada Yunus yang sedikit sebanyak memberi inspirasi untuk menulis dan juga menyedarkan saya betapa harapan yang terpikul di bahu kita memberi satu tekanan untuk melonjakkan kita ke atas.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.