Followers

8.03.2008

Syria, Aku Akan Kembali Pada Mu

"Hai, macam tak percaya je kita nak gi Syria ni, " ngomel Ziyad, antara orang paling ceria malam tu, berbeza pula dengan Amir, saya lihat die sedikit sedih, sedihnya bukan kerana manja, tetapi kerana mengenangkan macamana kehidupan orang tuanya semasa dia tidak ada lagi untuk menolong ayahnya mengait sawit.

Khairul dan sahabatnya yang menulis ni lebih kelihatan selamba dan masing-masing sememangnya terfikir, macamana agaknya nak ke negara orang ni, negara yang jauh berbeza dengan tempat asal. Gambaran tentang Syria sememangnya telah terbayang saat melihat kandungan CD yang dikirim oleh Akh Ramlan, kadang-kadang akan menerbitkan tawa saat membayangkan Taqiuddin cuba membuat rumah yang mereka diami itu nampak lebih luas dengan aksi turun naik tangga di depan kamera. Alangkah indahnya bersahabat, ragamnya melapangkan.

Sewaktu berkunjung ke rumah persatuan

Syria... Satu negara yang bersempadan dengan Lubnan, Jordan dan Palestin begitu menggamit perasaan untuk menjadikan diri ini sebahagian dari ahlinya. Lupakan dulu kesejukan salji di Buldan juga kesesakan kota bersejarah Damascus itu, bumi yang cukup masyur dengan terhiasnya ulama'-ulama' yang masih segar menabur benih ilmu ke dalam sanubari rakyatnya dengan hasil karya mereka yang cukup dikenali di Malaysia. Sebut sahaja Dr. Wahbah Zuhaily, Dr. Saied Ramadhan al-Buthi, Syeikh Kurayyim Rajih, Syeikh Nuruddin 'Itr dan ramai lagi.

Sewaktu berada di Darul Quran dulu, selalu benar bertanya tatkala melihat nama-nama ulama' ini terpampang di kitab-kitab karangan mereka namun apabila sampai ke Syria, bukan wajah sahaja yang dapat dilihat bahkan bertalaqqi terus dengan mereka, walau terangguk-angguk kerana masih kurang tangkap dengan apa yang disampaikan dalam slang 'Amiyah itu.

Sebelum Muqobalah ke Jamiah Aboul Nour bagi jurusan Dakwah Islamiyyah Wal Lughatul Arabiyyah, kerap juga berjalan turun ke pasar secara berkumpulan dari puncak Jabal Qasiyun dan dua tiga kali juga tersasar semasa berjalan pulang. Itulah pengalaman yang pasti akan membuatkan orang kehairanan pabila melihat saya senyum ketika memutarkannya kembali. InsyaAllah, aku akan kembali ke Syria, bukan sekadar pemuja kegembiraan di dalamnya bahkan untuk menjadi pemungut mutiara ilmu yang tekun.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.