Followers

9.15.2009

Dahulukan Tuhan Dalam Apa Jua Perkara

Tok Guru Nik Aziz membuat sembahyang sunat istikharah setiap hari. Katanya, mintak Allah tunjuk apa yang terbaik buatnya dalam kehidupan harian beliau.

Saya berjinak dengan istikharah bilamana ada perkara besar melibatkan masa depan saya. Itu beza saya dengan Tok Guru Ayah Zik.

Soal pilih teman hidup, kerja, sambung belajar semuanya boleh diistikharahkan. Biar Allah memberitahu kita mana yang baik dan mana yang buruk untuk kita.

Soal memilih teman hidup, teringat saya kepada perbualan dengan ustaz Idris Ahmad sewaktu di Syria lama dahulu, kami bertanya tentang bagaimana beliau bertemu dengan zaujahnya. Beliau menjawab, istikharah. Enta semua pun kena rajin buat istikharah. Ini tak, baru sembahyang Isya', dah terbayang-bayang. Semua ketawa..

Jadi, saya mengucapkan terima kasih buat mereka yang pernah memesan kepada saya agar beristikharah, mudah-mudahan Allah melimpahkan rahmat petunjuknya buat insan lemah dan hina seperti kita. Istikharahlah, dahulukan Allah dalam apa jua perkara.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.