Followers

9.13.2009

Ganyang Malaysia?

Post ini sebenarnya sudah menjadi jeruk tapi saya fikir, jeruk pun masih boleh dijual lalu saya mengambil keputusan untuk memasarkan juga posting ini walaupun kempen sweeping orang Malaysia yang dibuat oleh orang-orang kebal Indonesia dengan senjata canggih berupa buluh runcing untuk mengancam orang Malaysia di sana.

Mulanya saya bimbang juga dengan keadaan teman-teman yang berada disana, namun apabila mereka sendiri tidak merasa bimbang kerana rupa mereka tidak menampakkan sangat mereka ini orang Malaysia, bahkan apabila ada yang membuat panggilan ke Malaysia dan bertutur dalam loghat Terengganu, langsung pemilik wartel di sana membuat andaian bahawa yang menelefon ini mungkin orang Mindanao atau Jawa Barat. Ditambah lagi dengan muka mereka yang punya iras-iras orang di sana. Jadi tiada masalah selagi orang Indonesia tidak meminta pengenalan diri mereka.

Tarian Pendet menjadi isu utama amukan 320 orang kebal yang begitu beriya-iya mahu mengganyang Malaysia. Mungkin pada kita itu isu remeh, tapi tidak pada mereka kerana pada pengetahuan saya, mereka sememangnya begitu obses dengan hiburan. Bahkan PKS yang umpama PAS di Indonesia memulakan ceramah mereka dengan beberapa dendangan lagu-lagu sebelum ceramah. Ini biasa di Indonesia. Jika di sini, mahu saja diseranah oleh pak-pak lebai kerana mencampur-adukkan yang baik dan yang buruk. Situasi berbeza menjadikan Fiqhul Waqie' berperanan.

Saya tidak berminat untuk mencari salah Indonesia, kerana bukan semua mereka yang teruk. Di kampung saya juga ada beberapa pelajar dari Indonesia, kerap juga datang membeli di kedai saya. Kami bergaul baik bahkan mereka sangat mesra. Kerana itu apabila segelintir mereka melancarkan ganyang Malaysia, kita tidak seharusnya mengikut rentak mereka. Buat apa bergaduh dengan orang yang jahil. Kenyataan ini tidak bererti kita kecut, tiada telur dan sebagainya. Tindakan orang yang berani tidak terletak pada tinggi mereka mengangkat buluh runcing akan tetapi kebijakan mengatur strategi dan tidak mudah terpengaruh dengan dakyah musuh.

Jika tidak dilayan, letih juga mereka mahu berkawal di pos kawalan sweeping orang Malaysia tanpa gaji. Biarkan sahaja. Jika mereka mahu, kita akan berikan kepada mereka apa yang patut. Selagi boleh berbaik, kita berbaik. Kerana kita serumpun, kita seagama. Islam pasti akan menyatukan kita.

P/s: Saya selaku rakyat Malaysia juga menyokong kenyataan para bloggers Malaysia yang lain iaitu, kami malu mengaku tarian pendet separa bogel itu milik kami. Anda boleh ambil tarian tersebut tanpa sebarang caj. Dipersilakan.

- Tulisan ini bukan bertujuan untuk membikin provokasi, ianya cuma cetusan hati tatkala membaca artikel pertama tentang ganyang Malaysia, 320 pemuda kebal dan buluh runcing di akhbar Orang Terengganu, Sinar Harian.

- Tahniah kepada Mazani kerana berjaya memperolehi hadiah melalui kolum siapa anda. Mukamu yang dibulatkan itu tetap hensem di mataku. hehe

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.