Followers

9.17.2009

Jauhkan Mereka Dari Al-Quran!

Kuliah Subuh hari ini memberitahu tentang kelemahan ummat Islam, di mana puncanya? Kata ustaz yang mengajar itu, sebelum kita menyebut tentang kelemahan, ada baik dan perlunya kita mengetahui sumber kekuatan Islam itu dahulu.

Jawapan Nujum Pak Belalang ketika ditanya oleh ahli nujum Masai, dimanakah kekuatan Hang Tuah, maka dengan tenang dan yakin, nujum Pak Belalang menjawab, kuatnya Hang Tuah ini terletak pada huruf T pada Tuah. Jika tiada T, maka Hang Tuah tidak akan mendapat Tuah. Bila tiada Tuah, kuatnya akan turut lenyap.

Itu Tuah, tapi kuatnya Islam tidak terletak pada Tuah, apatah lagi pada abjad awal Islam iaitu I atau Alif. Kuat Islam adalah terletak kepada kuatnya penganut agama ini berpegang kepada kitab al-Quran dan Sunnah.

Setiap minggu diulang-ulang wasiat dari Rasulullah ini, dua perkara yang tidak akan menyebabkan manusia sesat selagi mereka berpegang kepadanya, al-Quran dan Sunnah. Orang sesat pasti situasinya lebih lemah berbanding orang yang tidak. Berpusing-pusing ke hulu ke hilir mencari destinasi tanpa petunjuk pastilah lebih memenatkan dari duduk diam, melihat peta dan menuju tempat yang dicari dengan yakin.



Jadi sumber kekuatan Islam adalah al-Quran dan Sunnah. Dua perkara yang menjadi kombinasi yang saling memerlukan. Jika dalam al-Quran, beberapa perkara yang menjadi kombinasi i seperti Taat Allah-Taat Ibu Bapa, Zakat-Solat maka begitu juga halnya pada al-Quran dan Sunnah. Sunnah menjadi penerang kepada al-Quran. Dengan ini tertolaklah orang yang mahu mengambil Quran sahaja dan membelakangkan hadith sebagaimana tertolaknya orang yang membelakangkan al-Quran dan merujuk hadith semata-mata.

Kata seorang missionari dalam perhimpunan Missionaris Sedunia, 'Kerja kita hari ini bukan mengkristiankan umat Islam, tetapi jauhkan mereka dari Al-Quran dan Sunnah. Jadikan mereka tidak bangga dengan Nabi Muhammad. Dan jauhkan mereka dari sejarah Islam, jadikan mereka malu mengakui keIslamannya, buatlah mereka jauh dari ulama-ulama mereka.'


Dalam penghujung bulan kurungan syaitan ini, marilah sama-sama meneruskan legasi pembacaan al-Quran dengan menghayati maksudnya dan mengamalkan isiannya. Jadikan al-Quran sebagai bacaan harian. Dan buat pertama kalinya saya bersetuju dengan kenyataan 1st Lady of Malaysia, Datin Seri Rosmah kerana mengharapkan al-Quran turut dibaca pada bulan yang lain selain Ramadhan. Tapi makcik, baca semata-mata tidak cukup.

Tahniah juga kepada yang dapat menghabiskan al-Quran dalam sebulan ini, semoga fadhilat bacaan ini dapat meningkatkan Taqwa anda untuk berdepan 11 bulan akan datang.

كل لحظاتك تتبارك، وكل طاعتك مقبولة، وجعل الله لك رمضان سبيلا إلى الجنة

Salam akhir ramadhan buat semua pengunjung blog ini, sama-sama beramal untuk meraih rahmat dari Allah Taala, semoga Allah memandang kita pada Ramadhan ini.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.