Followers

11.12.2009

Nasib Kita Teruk? Ada Lagi Yang Lebih Teruk.



Dalam susah, jenguklah ke bawah, nescaya akan adalah orang lebih susah dari kita. Jika kita senang, maka pandanglah ke atas, nescaya akan terlihatlah orang yang jauh lebih senang dari kita.

Saya jarang menonton rancangan bersamamu terbitan TV3, apabila saya menonton siaran tersebut pada malam semalam, saya terus berfikir, susahnya orang.

Kisah dari negeri Perak kalau tidak silap saya, memaparkan tentang seorang yang kurang upaya malah punya anak yang mengalami sakit patah tulang sewaktu kecil. Tapi kerana semangat dan jiwa yang kuat untuk berdikari, beliau mampu untuk mengendalikan sebuah bengkel motosikal. Dibantu adik beliau, kadang-kadang bengkelnya itu tidak dikunjungi pelanggan pun dalam masa 3-4 hari.

Itulah yang saya katakan, betapa berat pun ujian yang ditimpakan ke atas kita, pasti akan ada lagi ujian yang jauh lebih berat yang ditimpa ke atas orang lain. Kerana itulah, kadang-kadang saya kerap merasa belas apabila melihat mak cik-mak cik atau pak cik-pak cik yang berniaga di pasar-pasar dan sebagainya dan jualannya tidak laku. Kerap saya membayangkan, macamana jika ayah atau ibu saya berada di tempat itu.

Ingatlah, kadang-kadang Allah memberi kita rezeki lebih kerana Allah mengkehendaki kita menyalurkan pula rezeki yang kita dapat itu kepada mereka yang memerlukan. Hulurkan tangan, ringankan beban.

P/s : Politik-politik juga, biar berpada-pada.

2 comments:

  1. mabruk...!!! mantop skang entri2 yang ada dlm ni... hehe...

    ReplyDelete
  2. deme pun, boleh tahan.. sejak2 (dot) com.. hehe

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.