Followers

7.09.2010

Sederhana, Itu Kuncinya!

Seringkali kita dengar tentang ekstremis atau terlampau. Tidak kiralah ianya mengaitkan urusan ibadat, kehidupan, percintaan sesama insan, perjuangan kepartian dan sebagainya. Ekstremis seringkali dilihat suatu bentuk yang tidak cantik untuk dibawa dan seringkali menjadi penyebab kepada kejatuhan dan kemalapan sesuatu perkara yang dilihat punya potensi pada mulanya.

Kata Nabi S.A.W :
خير الأمور أوسطها
(Sebaik-baik perkara adalah bersederhana)

Kerana itulah setiap kali sebelum melakukan tindakan, hendaklah kita berkira-kira samada tindakan kita ini berlebihan atau tidak. Bimbang-bimbang jika tindakan kita itu bakal merugikan Islam bahkan kadang kala merugikan juga diri sendiri.

Jika seorang lelaki yang ingin mengorat seorang gadis yang kebetulan pula menjadi dambaan pria-pria, hendaklah tidak terlalu ekstrim menunjukkan rasa cinta dan beria-ia pula ia mengatakan bahawa gadis itu pun suka akan dirinya, maka sudah tentu cinta yang diajukan jejaka tadi tidak akan mendapat perhatian si gadis. Puncanya, ekstrim dan natijahnya ketakutan si gadis.

Begitu jua soal ibadah. Contohnya cukup jelas dengan hadith Rasulullah.

Dari Anas r.a., katanya: Ada tiga macam orang datang ke rumah isteri-isteri Nabi s.a.w. menanyakan tentang hal bagaimana ibadah Nabi s.a.w. Kemudian setelah mereka diberitahu lalu seolah-olah mereka menganggap amat sedikit saja ibadah baginda s.a.w. itu.

Mereka lalu berkata: “Ah, di manakah kita ini – maksudnya: Kita ini jauh perbezaannya kalau dibandingkan – dengan Nabi s.a.w. sedangkan beliau itu telah diampuni segala dosanya yang lampau dan yang kemudian.”

Seorang dari mereka itu berkata: “Adapun saya ini, maka saya bersembahyang semalam suntuk selama-lamanya.” Yang lainnya berkata: “Adapun saya, maka saya berpuasa sepanjang tahun dan tidak pernah saya berbuka.” Yang seorang lagi berkata: “Adapun saya, maka saya menjauhi para wanita, maka sayapun tidak akan kawin selama-lamanya.”

Rasulullah s.a.w. kemudian mendatangi mereka lalu bersabda: “Engkau semuakah yang mengatakan demikian, demikian? Wahai, demi Allah, sesungguhnya saya ini adalah orang yang tertaqwa di antara engkau semua kepada Allah dan tertakut kepadaNya, tetapi saya juga berpuasa dan juga berbuka, saya pun bersembahyang tetapi juga tidur, juga saya suka kahwin dengan para wanita. Maka barangsiapa yang enggan pada cara perjalananku, maka ia bukanlah termasuk dalam golonganku.” (Muttafaq ‘alaih)

Jelas menunjukkan di sini amalan berlebihan dalam beribadah adalah perkara yang tidak digemar nabi s.a.w. Justeru berhati-hatilah dengan keekstriman dalam melakukan ibadah dan janganlah pula hingga ke tahap mengurangkannya. Jangan pula disalah ertikan. :)

Ekstrim dalam dakwah pula saya melihat sebagai merugikan. Kerana tiada siapa yang suka dengan cara yang berlebih-lebihan jika diajak melakukan sesuatu. Sukakah anda jika anda dihempuk kepala jika hendak diajak solat jemaah? Kasar biarlah kena pada tempatnya.

Jika membabitkan perasaan orang pula, lebih-lebih lagilah kita wajib menjaganya. Da'ie bukan ahli gusti yang boleh membelasah perasaan lawan sesuka hati seolah-olah kita ini suci. Jangan begitu kawan. Da'ie biarlah memberi keselesaan kepada kawan dan keseganan kepada lawan. Sederhanalah kerana kita mungkin diberi hidayah oleh Allah terlebih dahulu dan doakanlah supaya mad'u kita turut merasai nikmat petunjuk dari Allah itu.

Pukulan pada badan mungkin kesannya akan hilang, tetapi pukulan dan cercaan kepada hati mungkin akan membawa kepada pengambilan amalan kita di dunia ini oleh mangsa kita di Akhirat kelak.

Jaga lidah dalam berdakwah, jaga perbuatan dalam berdakwah. Kita ada dua pilihan, menguntungkan Islam dan merugikan Islam. Sederhana, itu kuncinya kawan!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.