Followers

9.15.2009

Istawuu Sufuufakum!

Dalam asyik melayan syahdu mendengar kemerduan suara Sami Yusuff dengan lagu Asma Allah dan Without You, saya termenung memikirkan beberapa perkara. Orang kata saya memang kuat merewang sambil berfikir. Patutlah banyak uban tambah mereka lagi.

Uban itu, mungkin saya kekurangan protein jika menurut husnu zhon saya. Ah, biarkan saja uban ini tumbuh, selagi ianya tidak menghalang otak saya berfikir secara waras sudahpun memberikan seribu satu nikmat kepada saya.

Isu kali ini adalah berkenaan solat terawih. Saya dari hari pertama hingga ke hari ini, masih lagi diberi peluang oleh Allah untuk tidak meninggalkan seharipun pada bulan Ramadhan ini solat terawih. Bukan berbangga, sekadar makluman. Jadi dari hari ke hari, saya kerap melihat bebrapa golongan yang suka untuk tidak merapatkan saf. Panas mungkin, namun saya rasa tidak selesa bersembahyang dengan ruang yang agak besar dibiarkan kosong di sisi saya.


Ada satu ketika, dua orang disebelah kiri saya keluar sejurus selepas fardhu Isya', lalu seorang pak cik maju ke hadapan, bayangkan kekosongan untuk dua orang diisi oleh seorang sahaja. Umpama kerusi bas yang berkembar dengan satu orang yang duduk, beliau bebas berlunjur ke sana sini. Dengan keluasan yang melampau itu, orang tua (bukan berkasar, tetapi merujuk kepada usianya yang memang sudah tua) ini masih lagi tidak mengensot untuk merapatkan ruang kosong.

Bulan Ramadhan, syaitan diikat. Namun ianya tidak bermakna kita boleh duduk serenggang-renggangnya. Panas sekejap pasti akan dibalas dengan pahala yang berganda insyaAllah. Bila menegur tentang ini, teringat saya kepada sinikal Kapten Hafiz Firdaus dalam artikel beliau di Majalah I, 'tempat yang renggang itu sengaja dibuka kaki mereka dengan luas seolah-olah mereka mempunyai masalah alat kelamin sakit'

Akhirnya, marilah kita sama-sama mengisi penghujung Ramadhan tahun ini dengan doa dan amalan-amalan yang mendekatkan diri dengan Allah.

P/s : Saya bukan apa, sewaktu di Syria, ketika bersolat Tarawih di Jame' Nablusi berdekatan dengan Jamiah Abu Nour, kaki saya pernah ditarik seorang ammu ketika ruku' untuk dirapatkan saf yang renggang. Terkejut juga saya, tapi tetap digerakkan kaki ini untuk lebih rapat hingga tiada ruang langsung udara menembusi bahu kami. Ramadhan kali ini, rapatkan saf anda.

1 comment:

  1. Mana ubannyer tak nampak pun?? terima kasih atas komen enta tu..ana cuba wat yang terbaik..bereh2..eh, enta tak ke mana2 ke? Sambung bljr..

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.