Followers

10.30.2009

10 Point Untuk Muktamar Sanawi MPMKUDQI


Gambar Hiasan

Kira-kira, awal bulan depan atau lebih tepatnya esok untuk bulan depan dan beberapa hari lagi dari tarikh catatan ini dikeluarkan, Majlis Perwakilan Pelajar KUDQI atau ringkasnya disebut MPMKUDQI akan mengadakan satu rutin tahunan iaitu bermesyuarat agung. Satu program yang besar dalam menentukan hala tuju badan kebajikan pelajar itu.

Dalam entry ini, saya ingin juga mengeluarkan cadangan, komentar dan usul untuk MPMKUDQI ini agar dari tahun ke tahun, organisasi pelajar ini akan terus ke hadapan. Saya tidak lagi belajar di KUDQI, maka pandangan saya ini adalah dari sudut saya melihat KUDQI dari pandangan orang luar. Tiada prejudis, tiada prasangka bahkan ianya semata-mata menyatakan pandangan yang akan pure sebagai pemerhati luar. Pandangan ini juga adalah hasil cakap-cakap saya dengan beberapa figura awam dan pelajar-pelajar IPT tempatan yang lain. Oleh itu saya mulakan :

1- Pertamanya, syabas diucapkan kepada pimpinan sesi ini kerana pada tahun ini dilihat MPMKUDQI semakin maju dari sudut program yang tidak statik dan melekat atau terikat kepada MPMKUDQI sesi yang lepas-lepas. Ini satu pembaharuan yang cukup cantik. Sedikit sebanyak menampakkan kematangan MPMKUDQI dari sudut melaksanakan program.

2- Berdasarkan bilangan pelajar terkini, KUDQI mula dilihat sebagai satu tempat yang tidak menarik untuk mendaftar diri bagi belajar di sana. Di mana silapnya, tidaklah saya tahu secara ditil. Cuma apabila KUDQI ini dikenali sebagai institusi ilmu, maka secara tidak langsung usaha ke arah menampakkan diri KUDQI ini sebagai institusi ilmu yang hebat juga dilihat satu keperluan yang perlu di beri perhatian segera.

3- Ditil bagi point kedua, orang melihat KUDQI dari sudut kualiti ilmu dan akhlak yang ada pada pelajarnya. Baik, saya ingin memberi contoh. Jika KUDQI hanya menggunakan masa dari pagi ke petang sahaja untuk mengisi minda pelajarnya dengan ilmu dari silibus-silibus yang ada, saya kira ianya tidak akan menjadikan pelajar itu menguasai ilmu yang dipelajari, tidak dapat tidak perlu ada satu inisiatif agar dapat memastikan pelajar KUDQI dapat menguasai ilmu dengan baik dan bukan untuk ujian dan imtihan semata-mata.

4- Ditil bagi point ke 3, saya ingin memberi contoh yang lebih daring, Pelajaran asas bahasa arab sebagai contoh, jika kekal dengan cara sekarang iaitu kitab yang tidak tetap, memilih-milih tajuk dan tidak belajar secara kesemuanya, mustahil akan dapat melahirkan pelajar yang celik ilmu alat. Sedangkan ilmu alat adalah satu elemen penting dalam usaha untuk memahami dan membaca kitab-kitab arab lain. Selain itu, belajar nahu pada semester 1 dan sorof pada semester kedua agak sukar untuk dimanipulasi pelajar dalam menguasai kedua-dua ilmu tersebut. Ini salah satu contoh.

5- Natijah bagi point ke 2, 3 & 4 adalah perlu ada satu usaha untuk mengubah sedikit skill pengajaran dalam sistem pendidikan KUDQI. Selain perlu ada satu usaha untuk membantu KUDQI (pentadbiran dan pelajar) dalam meningkatkan mutu pelajaran di KUDQI. Cadangan dari saya, bolehlah diwujudkan kelas-kelas tafaqquh, seminar-seminar semasa (yang disertai pelajar dan bukan orang luar semata-mata) dan mindmap bagi setiap matapelajaran (boleh diusahakan oleh Lajnah Akademik dan Pensyarah) agar minda pelajar tidak terbang jauh dan sentiasa terikat dengan asas sebenar sesuatu subjek.

6- Bertitik tolak dari batu asas utama iaitu Ilmu yang saya beri dalam 5 point utama, maka barulah difikirkan bagaimana caranya untuk mengisi kelompongan dalam persatuan, samaada dalam KUDQI atau kelompongan siasah yang lebih tinggi iaitu di dalam parti. Al-fadhil Ustaz Harun Taib dan pensyarah-pensyarah yang lain ada mengatakan, KUDQI adalah satu dana manusia untuk menampung dan meneruskan perjuangan mereka yang ada sekarang, tapi jika mereka yang diberi kepercayaan ini tiada ilmu dan kefahaman yang mantap, maka sudah semestinya harapan dan kepercayaan mereka adalah kosong dan sia-sia.

6- Dari sudut mesyuarat agung pula, saya begitu mengharapkan bahawa semasa penapisan usul, hendaklah diteliti secara halus, adakah setiap usul ini harus dijadikan usul? Kerana sewaktu saya mencadangkan beberapa usul kepada sahabat yang masih belajar di KUDQI, saya ada juga terbaca tentang usul yang ingin dibawa mereka. Hairannya, masih ada lagi usul yang telahpun ada pada tahun lalu dan tahun-tahun yang sebelumnya. Oleh itu, untuk muktamar kali ini, saya ingin melontarkan satu cadangan iaitu mengkaji usul-usul yang telah lalu, adakah ada lagi usul yang masih tidak dijalankan atau tidak dijelaskan kepada para mahasiswa tentang respon pihak pentadbiran tentang usul itu. Lebih elok jika selepas selesai mengemukakan usul yang diterima kepada pentadbiran, diadakan satu majlis bersama pentadbiran agar sesi bertukar fikiran dan penerangan boleh dibuat.

7- Usrah sememangnya sesuatu perkara yang penting lebih-lebih lagi jika ianya melibatkan satu kesatuan. Dari sudut pelaksanaan usrah terutamanya pihak ikhwah, ianya hampir sentiasa menemui kegagalan. Saya mencadangkan agar di sebelah ikhwah yang memimpin iaitu Exco MPMKUDQI agar diadakan usrah paling kurang sebulan sekali. Sejauh manakah usrah ini dapat memberi impak kepada perjalanan persatuan akan saya terangkan dalam entry yang lain pula insyaAllah. Namun pengukuhan usrah di peringkat atasan adalah satu titik mula yang amat penting kepada perjalanan usrah peringkat pelajar. Bagaimana mahu menjadi naqib usrah jika kita yang diamanahkan sebagai naqib juga tidak mempunyai autoriti dan kredibiliti sebagai naqib. Jangan melatah kerana masalah usrah ini bukan hanya menjadi wabak pada sesi ini sahaja, bahkan ianya sudah mula menjadi penyakit sejak beberapa tahun dahulu, jadi biarlah tahun ini menjadi penamat kepada masalah ini. Hidup usrah maka akan turut hiduplah 3 perkara ini :- Ilmu, Siasah, Akhlak atau Etika diri kerana didalam usrah ada 3 perbincangan utama iaitu, ilmu, isu semasa dan muhasabah. Semoga usrah di KUDQI akan menjadi UMPH.

8- Point yang kedua terakhir ini adalah dari penilaian saya sendiri terhadap kerja-kerja persatuan yang pernah saya lakukan dulu hinggalah masuk ke sesi ini iaitu segala kerja yang dilakukan MPMKUDQI tidak berpusat atau berpejabat. Tiada markaz untuk MPMKUDQI bergerak, bukan tiada markaz, tetapi tidak menggunakan markaz yang ada dengan sebaik mungkin. Barangkali pejabat yang ada sekarang terlalu jauh. Saya ingin mengusulkan supaya MPMKUDQI (exco ikhwah) tahun ini agar mewujudkan pejabat di asrama jika tidak mampu menggunakan pejabat yang ada sekarang dan elakkan membuat sebarang penyimpanan maklumat persatuan di dalam gajet peribadi masing-masing. Persatuan yang dibawa pasti ada perkara yang perlu dijadikan sirr dan hazar. Bukan semua perkara boleh didedahkan sesuka hati. Usul ini dibangkitkan kerana khuatir tentang ancaman penyebaran maklumat pelajar yang sepatutnya ada di dalam komputer MPMKUDQI sahaja dijadikan tatapan dan koleksi setiap pelajar lain. Samada ianya berbentuk tulisan, gambar, video dan lain-lain. Selepas usul menggunakan pejabat MPMKUDQI semaksimum mungkin, maka adakan pula pembasmian segala rekod atau data maklumat pelajar di setiap komputer lain di asrama. Elakkan kebebasan transfer antara muslimin dan muslimat.

10- Terakhir dari saya adalah tentang persatuan yang sememangnya adalah satu bentuk pendidikan yang baik dan tidak dinafikan ianya adalah salah satu penyumbang yang besar dalam menjadikan orang yang bergelumang dengannya lebih cepat matang dari segi fikiran dan tindakan. Tetapi perlu difikirkan kembali dari sisi apa yang ingin dibawa. Setiap perkara yang ingin dibawa, mestilah dinilai dari segi prioriti atau aulawiyyat pelaksanaan perkara tersebut. Justeru itu, saya mahu mengusulkan prioriti utama persatuan pada masa akan datang adalah pengukuhan ilmu dan akhlak pelajar. Jangan tergesa-gesa melakukan tindakan lain jika dua masalah utama ini tidak dipandang berat. Sekali lagi diulangi, perkara yang perlu dijadikan prioriti adalah : 1) Ilmu dan 2) Akhlak. Sengaja saya letakkan numbering begitu agar masing-masing sedar dalam mendidik akhlak seseorang itu, adalah lebih mudah jika mereka yang ingin dididik mempunyai ilmu terlebih dahulu. Oleh itu, jadikan pengukuhan sistem melahirkan ilmuwan dan etika-wan sebagai perkara pertama dalam target MPMKUDQI akan datang.

Sekian 10 Usul dari bekas pelajar KUDQI. :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.