Followers

10.31.2009

Kisah Menumpang..



Kagum..

Aku kagum pada seseorang di satu pertemuan berbentuk organisasi baru-baru ini.

Perempuan..

Kagum bukan kerana kecantikan wajah, merdu suara, lenggok menggoda.. Tidak.. Bukan aku kagum dengan itu semua. Masakan aku boleh kagum dengan semua itu bilamana semua itu begitu elok ditutup, suaranya dikawal, gerak langkahnya sengaja dikeraskan agar tidak menjadi fitnah kepada mana-mana lelaki yang terlihat susuknya.

Aku kagum kerana walaupun dia bukanlah orang yang mendapat didikan agama dari awal. Bukan seperti aku yang dari pra sekolah sudah bersekolah di tempat yang menjadikan agama sebagai asas penubuhannya. Tapi waspadanya kepada bahaya fitnah pergaulan amat menuntun hati aku.

Bayangkan apabila selesai bermesyuarat, dia hanya berjalan kaki untuk menuju ke jalan utama yang kira-kira 1Km dari tempat bermesyuarat. Aku memandu kereta menghampirinya.

' Balik dengan sapa ustazah?' Aku bertanya

' Ayah datang ambik, jalan utama lalu jalan mana paling dekat ye? ' Soalnya kembali.

'Jauh jugak kalu jalan paling dekat pun, mari la naik kereta ana, ana tumpangkan sampai jalan besar..'

' Takpelah ustaz, ana jalan kaki jelah. '. Katanya sambil senyum bersahaja.

Aku tak tahu apa aku dah cakap, tapi rasanya aku dah jadi makhluk yang paling bodoh bila mempelawa orang yang bukan muhrim naik satu kereta dengan aku. Padahal fitnah pasti akan timbul walaupun kepada dia yang berjubah dan berjilbab labuh dan aku yang berkopiah.

Kebetulan, seorang sahabat yang juga bermesyuarat bersama-sama tadi mengikuti perbualan kami. Lalu dia bertanya,

' Pandai bawak motor? '

'Pandai..' Jawabnya ringkas.

'Okey, anti bawak motor ana, ana naik ngan ustaz Ridhuan '

' Alhamdulillah.. Mujur ada sahabat aku ini '.. Getusku dalam hati.

Rasanya kalau sahabat tadi tidak ada, rasanya pasti rasa bersalah akan memukul-mukul kepala aku yang terlalu lancar mulut mempelawa orang yang punya maruah sepertinya naik menumpang kereta aku maghrib-maghrib hari macam ni.

Kagum aku terletak di situ, walau jauh manapun dia terpaksa menapak berjalan kaki, tapi tetap memilih berjalan kaki dari menumpang kereta orang yang bukan muhrim dengannya walaupun dia kenal orang itu. Payah juga nak dicari orang begini pada zaman-zaman akhir ini.

..................................................................................................

Bila fikir-fikir balik, rupanya mungkin sudah banyak cakap-cakap masyarakat yang melihat aku yang berkopiah berkongsi kereta dengan yang berjilbab. Walaupun tidak buat apa-apa bahkan jauh sekali bertepuk tampar tapi fitnah dari orang yang melihat tetap hidup.

Menyesal dengan tindakan aku itu, aku ingin mohon maaf dari orang yang tidak bersalah jika kerana menumpang kereta yang aku pandu itu telah mencalit fitnah ke atas susuk dan jiwa suci mereka. AstaghfiruLlahal Azim....

P/s: Rindu suasana DQ dulu bilamana nak bercakap antara exco PPDQ pun terpaksa bercakap dengan dinding di tengah-tengah. Muslimat di dalam stor beras, muslimin di dapur. Walaupun pada sesetengah orang ianya nampak kolot, tapi itulah tarbiyyah sejati. Fitnah terhindar.. Andailah dapat diaplikasikan generasi ini..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.