Followers

10.04.2009

Semangat Yang Hilang, Kita Cari Pulang....

Sijil Tinggi Agama Malaysia atau akronimnya STAM tinggal lebih kurang 15 hari sahaja lagi. Walaupun hampir semua orang mengatakan STAM ni kacang je, tutup mata pun boleh jawab. Walaupun kadang-kadang, yang mengatakan begitu tidak pernah mengambil STAM apatah lagi melihat kertas soalannya atau membaca buku teksnya. Inilah kehebatan mereka.

Saya menghadapi masalah besar, bukan masalah kerana susahnya STAM ini atau payahnya matapelajaran ini atau itu. Tetapi antara problem terbesar saya adalah kerana putus wala' atau patah angin bak kata orang pantai. Hilang semangat menjadi masalah terbesar kepada mana-mana kerja.

Jika berprogram, duit bukan masalah utama jika semangat boleh merata gunung. Makanan bukan isu jika semangat mengatakan puasa adalah jalan keluar. Digigit harimau bukan alasan untuk terus mati jika semangat mahu hidup terus menjadikan kaki makin ligat berlari. Itu jawapannya, semangat.

Mana saya mahu cari semangat? Bukan ada dijual di kedai. Tanya Bangla hensem di Mydin Mall sekalipun pasti tidak akan menjumpai semangat di mana-mana rak yang ada di sana. Barangkali, bangla pula menggeleng-geleng kepala dan memusing-musing jari telunjuk di tepi kepalanya. Bak kata Hadi Mohd, sian ke mung.

Semangat ini adalah suatu perkara yang perlu dibina, perlu dikerah, perlu diperah akan kewujudannya. Namun untuk melakukan itu saya masih tidak mampu. Sebab itulah saya mencuba beberapa inisiatif untuk mendapatkan kembali semangat yang hilang itu.

Kawan-kawan mungkin memberi inspirasi kepada saya agar terus dapat menjawab soalan STAM dengan mata tertutup bak kata mereka yang masih belum mengambilnya. Hehe.

Sebelum akhir, apalah salahnya jika kita ringankan tangan untuk ditadah ke langit dan mulut digerakkan hingga mengeluarkan bunyi, Ya Fattah Ya 'Alim, bukakanlah hati pemilik blog ini dan berikanlah petunjuk dan rahmatmu kepadanya. Setiap doa anda akan dapat memberikan anda kebaikan. Amin.

1 comment:

  1. a Fattah Ya 'Alim, bukakanlah hati pemilik blog ini dan berikanlah petunjuk dan rahmatmu kepadanya. Setiap doa anda akan dapat memberikan anda kebaikan. Amin.

    moga thabat wahai sahabat!

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.