Followers

10.08.2009

Inzar dari Allah, Masih Ish-ishkah Kita?



Saya ada menerima SMS dari seorang kawan yang menyatakan waktu gempa di Padang iaitu 17:16 dan 17:58 mengikut format 24 jam. Manakala di Jambi pula kejadian gempa berlaku pada jam 8:52 hari berikutnya.

Jadi apa masalahnya? Nanti dulu, SMS itu tidak berakhir di situ sahaja. Ianya meminta pembacanya agar menyemak surah yang ke 17 pada ayat yang ke 16 dan 58 dan Surah ke 8 ayat 52.

Saya segera menyemak ketiga-tiga ayat tersebut. Amat mengejutkan, bagai satu kebetulan. Sebetulnya isyarat inzar dari Allah buat hambanya jika betullah waktu gempa itu terjadi sepertimana yang dinyatakan.

Apa ayatnya :

Surah 17 ayat 16 yang bermaksud :
Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu supaya mentaati Allah tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah selayaknya berlaku terhadapnya ketentuan Kami, kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya!"

Surah 17 ayat 58 pula bermaksud

Tiada suatu negeri pun yang penduduknya derhaka, melainkan Kami binasakannya sebelum hari Kiamat atau kami azab penduduknya dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Luh Mahfuz)

Surah ke 8 pada ayat 52 bermaksud :
(keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir'aun dan para pengikutnya, serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras seksaanNya.

Mungkin kita rakyat Malaysia sekadar menggeleng-geleng kepala dan mulut dan lidah pula bersatu mengeluarkan bunyi ish.. ish.. ish.. apabila mendengar tentang ini. Mungkin lebih advance lagi, ada juga yang mengeluarkan kenyataan, padan dah dengan Indonesia tu, teruk sangat sosial, pluralisme dan macam-macam lagi la. Ditambah dengan isu buluh runcing pada baru-baru ini menyebabkan ramai sahabat-sahabat internet menyatakan pendirian bahawa tiada sebab Malaysia patut menghulurkan bantuan kemanusiannya kepada Indonesia.

Tapi manusia tetap manusia, sesama kita perlu ada perikemanusiaan. Setiap manusia perlukan manusia lain. Apatah lagi jika satu agama, satu bangsa dan satu rumpun. Itu dari satu sudut. Dari sudut yang lain, kenapa kita tidak bimbangkan Malaysia juga kerana dalam negara kita inipun bagai cendawan yang tumbuh selepas hujan di atas tahi lembu yang telah kering segala bentuk benda yang membawa kepada kemurkaan Allah. Perlukah saya sebutkan? Tidak perlu rasanya kerana hampir setiap malam anda akan mengetahuinya bila berita semua TV ke udara.

Mereka akan menceritakan segala-galanya. Namun kita tetap kita, menggeleng-geleng dan mengatakan ish.. ish.. ish.. Apa yang pasti, amar makruf nahi mungkar masih belum mendapat tempat di hati kita. Jika seorang yang sedar, ianya hanya mendatangkan letih dan putus asa. Marilah membantu dengan mendoakan diri kita sendiri agar terjaga dari kelenaan ini dan doakan sama kemenangan untuk gerakan yang memperjuangkan Islam di negara ini dan di seluruh dunia agar dengan kemenangan mereka, kita akan turut merasai nikmat hidup dalam amar makruf nahi mungkar. Amin.

P/s : Bantuan diperlukan di Bagan Pinang, sms yang dipanjangkan dari ustaz Nasaruddin Tantawi : "Keadaan semakin kritikal. Ramai ahli kita dipukul. Terbaru malam tadi markaz pemuda Pas Pusat di Bagan Pinang diceroboh dan semua petugas dihalau keluar. Demi Allah dengan nama Jihad fi SabiliLlah, ana selaku ketua DPPP mengerahkan pemuda-pemuda seluruh negara agar turun ke Bagan Pinang. Raptai jam 9am di Markaz Induk dan akan dipimpin oleh ustaz Azman Syafawi TKP utk arahan kawalan keselamatan. TQ Tantawi-Sebarkan dan minta tugas

Dengarkan lagu Idhrib Sooruukhal Qassami untuk mendapatkan semangat Jihad. Download di sini.

Kredit : TNSUTR, Muhaimin, Bangbowo.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.