Followers

10.12.2009

Allah Mendidik Dengan Kekalahan



Lama benar tulisan saya sunyi dari mengulas tentang politik, bukan tidak suka, tetapi saya kurang berminat untuk mengulasnya. Lebih-lebih lagi apabila dunia web ini begitu subur hingga berpuluh-puluh blog bahkan beratus-ratus yang tumbuh memenuhi dan memberikan warna pelbagai kepada dunia maya. Sebahagian besarnya adalah politik dan sememangnya blog yang tinggi kadar pengunjungnya adalah blog yang mengulas isu politik. Begitu juga blog yang memaparkan gossip artis itu dan ini yang tidak kurang meriahnya dengan kunjungan.

Minda Merdeka Hilmi ada juga bertanyakan saya, enta sebenarnya nak fokus isu mana? Ana tak dapat detect enta ni nk bawak isu apa. Saya hanya menjawab, saya ingin membawa isu-isu yang bebas dan merdeka seperti isu masyarakat, ilmu, kritikan sosial, saranan dan segala bentuk yang tidak terlalu berat dan serius. Kadang-kadang saya menulis juga tentang politik, tapi saya merasakan tulisan politik saya tidak bagus. Saya lemah dalam menafsir politik, maklum sajalah. Banyak berguru dari sembang kedai kopi dari membaca tentang politik. Berhenti celoteh di sini.

Tulisan seterusnya adalah untuk mengulas tentang kemenangan BN ke atas PAS di Bagan Pinang dengan jumlah majoriti yang agak besar bahkan jauh lebih besar dari dulu walaupun PAS mengatakan bahawa ianya mempunyai peluang untuk merapatkan jurang perbezaan majoriti bahkan tidak mustahil untuk memenangi pilihanraya ini. Ini berdasarkan mood rakyat yang kini semakin berani mengatakan suara mereka untuk menolak BN.

Takdir Allah, kalah menjadi hidangan kepada PAS kali ini. Tidak seperti PRK yang lain yang menunjukkan PAS bergulai sakan meratah kemenangan. Walaupun pahit, tetapi pahit ini telah menjadi biasa memandangkan pada PRU12 lalu, Bagan Pinang telah memilih calon BN dan PAS telah tewas di situ pada waktu itu. Isu kalah bukan menjadi isu besar di sini cuma dalam gagalnya PAS hatta untuk merapatkan jurang majoriti sekalipun perlu diperhatikan.

Apa PAS tidak buat? Gerak kerja, kempen, rayu undi, cula pengundi, saraf, maklumat melalui internet, memotivasi tentera, ceramah, berdoa, solat hajat hatta ada yang dipukul dan sanggup sabar untuk mengelakkan sebarang kontroversi dan berjayanya provokasi pihak musuh. Tapi kenapa PAS tidak dipilih Allah sebagai pemenang? Allah ada jawapannya.

Saya tidak pergi ke sana, jadi cerita berkenaan perjalanan PRK di sana tidaklah saya ketahui dengan jelas, cuma saya berpendapat, kekalahan dengan persiapan lengkap ini adalah satu cara Allah mendidik kita agar bila jauh terbang ke langit, sesekali jenguklah ke bawah. Menang berturut-turut dalam PRK yang lalu, jadikanlah kekalahan ini sebagai muhasabah agar sikap PAS tidak berubah.



Sentiasa merakyat, tidak menyombong. Sentiasa mesra, tidak angkuh. Sentiasa berukhwah, tidak berbalah. Sentiasa berbincang, tidak menyerang. Sentiasa menyiasat, tidak membuta. Agar kekalahan ini dilihat lebih bermakna, jadikanlah ianya momentum untuk melonjakkan PAS sebagai satu parti politik yang kukuh tanpa perpecahan dalaman. Semoga kekalahan ini menjadikan satu sebab untuk mereka yang sentiasa menyalahkan orang ini, orang itu terduduk dan terfikir, apa yang aku buat..

Sebelum ada yang bertanya saya selepas ini kenapa tidak hentam Umno BN kerana kejahatan mereka dalam tulisan ini, biarlah saya menjawab. Kejahatan UBN tidak perlu ditulis kerana sudah maklum bahawa mereka ini jahat. Setiap kali bertanding dengan mereka kita telah mengetahui risiko dan keadaan bahawa kita sedang berlawan dengan penjahat, mereka akan cuba melakukan apa sahaja untuk menang. Mereka menipu dalam keadaan muka mereka tersenyum. Sikit rasa bersalahpun tidak hinggap ke atas reaksi wajah mereka. Mereka tenang dengan penipuan. Jadi untuk apa saya menulis tentang mereka jika semua sudah tahu. Kejahatan mereka jika disensasikan dan diulang-ulang akan membuatkan benci orang menjadi kesian. Kita pula yang dibencikan nanti.

Biarlah blog-blog yang sedia mendedahkan kejahatan UBN ini sahaja yang terus memberikan maklumat tentang kejahatannya dan saya tidak perlu menambahnya ke dalam blog saya. Jangan ingat saya tidak menyokong pendedahan kejahatan dibuat, bahkan saya amat menyetujuinya cuma jangan terlalu disensasikan kerana nanti akan terbit banyak versi, jangan dicambahkan kerana bimbang menjadi fitnah. Berkata benar walaupun pahit.



Akhirnya, marilah kita berdoa kepada Allah yang memberikan udara untuk kita bernafas, dengan doa agar berikan kita semua kemenangan yang mantap dan jangan jadikan kemenangan yang diperolehi sebagai modal untuk mencalit Islam dengan fitnah. Menangkanlah yang HAK, Hapuskanlah yang BATIL, ya Rabbal Alamin, ya Rabbul Mustad'afeen..

Gambar: www.akmalhisyam.blogspot.com

2 comments:

  1. Lidah Nik Aziz Bercabang 10
    1. "Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam" - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999.

    2. "Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 4 Ogos 2001.

    3. "Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir" - Ceramah Nik Aziz Nik Mat di Padang Tembak, Pengkalan Chepa, 3 Julai 1999.

    4. "Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid." - Kuliah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Kg Pulau Melaka.

    5. "Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 28 April 1999.

    6. "Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA, dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999.

    7. "Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram" - Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963.

    8. "Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci seseorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 29 April 1999.

    9. "Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembagunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?" - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 26 November 1994.

    10. "Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 19 November 1992.

    11. "PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa..." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999.

    12. "Menentang PAS adalah Haram mengikut al-Quran." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994.

    13. "Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini, kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 17 April 1995.

    14. "Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

    15. "Saya di antara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam." - Nik Aziz Nik Mat, Kota Bharu, 1999.

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.