Followers

4.20.2010

Ramainya Nak Kaya !!

Assalamualaikum w.b.t.

Fuuhhh!!! Sekarang ni, ramai betul orang nak kaya. Memang tersangat-sangat ramai. Lihat di dalam internet ni, berlambak-lambak orang yang mengempen ke arah kekayaan. Semuanya tentang bisnes dan fuluss.. Bisnes itu, bisnes ini bahkan kadang-kadang teori Machiavelli turut dijadikan rujukan untuk berjaya. Matlamat menghalalkan cara. Kaya punya pasal, halal, haram, berkat tak berkat belakang kira.

Itulah masalahnya orang kita (baca ; Melayu). Bukan prejudis terhadap bangsa sendiri tetapi dari segi pemerhatian dan sebagai teguran. Mahu kaya dengan cara senang. Dulu ada cina tua yang pernah beritahu ayah saya, "bukan syinang mau syinang maa..."Ayah saya angguk-angguk.

Memang bukan senang untuk hidup senang, semuanya dengan cara usaha dan bekerja sungguh-sungguh. Nabi bersabda : 9/10 pintu rezeki datangnya dari perniagaan. Jadi hadith ini tidak terhenti setakat itu sahaja, ianya mestilah di beri kesinambungan bagaimana perniagaan yang Islam anjurkan. Bukan main redah je tuan-tuan.

Jadi kat sini, saya bercadang untuk menulis berkenaan dengan apa yang saya tahu dengan bisnes-bisnes yang ada dan kononnya menjanjikan kekayaan segera. Sehinggalah ramai orang yang tak fikir panjang terjerumus ke dalam kejujuran penganjurnya menipu.

Mulakan dengan MLM, satu sistem yang telah diperkenalkan sejak awal 2000 atau mungkin telah bermula lebih awal dari itu. Dari satu skim ke satu skim. Kebanyakannya mempromosikan kekayaan dan kemewahan sebagai motivasi kepada ahlinya. Saya tak nafikan, ramai yang telah berjaya namun adakah berjaya mereka atas hasil yang jujur dan berkat. Sebut soal berkat, mereka akan mentertawakan kita kerana mereka memakai Mercedes dan kita sekadar berjalan kaki sahaja.

Jika anda baru sahaja dikempen untuk memasuki mana-mana MLM, baca di sini dulu kemudian barulah buat keputusan. Saya ada terbaca beberapa cerita dan antara cerita itu pernah juga saya alami dan ini menunjukkan sikap pengamal MLM ini tidak jauh berbeza.

1. Pendesak, mereka memang seorang pendesak yang kuat. Bahkan sanggup menyuruh kita meminjam mana-mana duit demi menunjukkan kesungguhan terhadap bisnes ini. Hairannya bila kita mahu pinjam duit dengan mereka, tidak pula mereka bagi walaupun dakwaan mereka duit mereka masuk berpuluh-puluh ribu sebulan.

2. Memaksa, mereka sentiasa bersemangat bercerita tentang produk itu dan ini sekaligus dengan mengempen kita supaya jadi downline mereka. Sentiasa dan sentiasa meminta (baca memaksa) kita agar berdaftar sebagai ahli. Sekali dah daftar barulah mereka diam dan tiada apa lagi yang ingin dicakapkan dengan kita.

3. Tidak mengalah, mereka memang bukan jenis pengalah terutamanya jika anda cuba mengatakan bahawa ini tak boleh, itu tak boleh. Setiap hujah kita akan dibalas dengan dengan mengatakan kita tidak faham dan ianya tergantung di situ sahaja tanpa memberikan kefahaman kepada kita sebagaimana mereka faham.

4. Terdapat di kalangan mereka memaksa ahli-ahli yang baru nak naik supaya menunjukkan gaya hidup mewah supaya orang yang tidak menjadi ahli akan tertarik untuk menjadi downline kita. Pendek kata sanggup berhutang untuk nampak mewah supaya nampak berjaya. Ni paling sial.

5. Biasanya, hujah mereka bagi masalah-masalah di atas adalah jangan hukum semua jika seorang dua yang buat perangai macam itu. :)

Cukup setakat itu untuk MLM, seterusnya kita masuk pula kepada skim pelaburan entah apa-apa. Orang Melayu terdapat di dalamnya segelintir orang yang tidak mahu bekerja langsung dan hanya mahu duit datang sujud kepada mereka dan antara caranya adalah pelaburan. Di bawah ini adalah pelaburan-pelaburan pelik yang pernah saya dengar.

1. Membeli matawang Iraq dengan mengatakan bahawa duit Iraq akan melambung naik sedikit masa lagi. Hasilnya adalah hampas.

2. Mengatakan bahawa ada kawan orang Amerika yang dibekukan duitnya daripada memasuki Malaysia dan orang Amerika itu memerlukan bantuan berupa modal untuk mencairkan balik duit yang jika disebut kepada anda nescaya mata anda akan menjadi $$ dan mengeluarkan duit untuk membantunya. Tambahan pula anda akan diganjarkan dengan sebahagian duit tersebut. Hasilnya, tunggu dan lihat dan bersedia untuk berbau hancing.

3. Ini pelaburan yang paling menyayat hati iaitu menggunakan istilah pelaburan untuk membantu Islam hingga ada di antara orang tua yang saya kenali menjual motor laut yang menjadi punca pencarian selama ini kerana terpengaruh dengan ajakan pihak tertentu yang begitu manis berbicara bahawa yang dilakukan ini adalah demi Islam. Hasilnya dari 15000 yang dilabur pulangannya cuma 500. Ini terjadi kerana berlaku penyelewengan orang yang kononnya kuat Islamnya. Yang ni juga adalah sial tahap dewa.

Selebihnya adalah sikap malas dan ingin senang dalam masa segera menyebabkan kita orang MELAYU cepat tertipu. Tiada kekayaan tanpa usaha yang maksimum, tiada kejayaan tanpa kesakitan yang wajib kita rasai. Titik paling penting adalah kejujuran, kedermawanan, kesungguhan dan kesederhanaan. Nescaya bukan hanya harta sahaja anda kaya bahkan jiwa juga.

Bagi yang ingin kaya dalam masa segera, jangan jadi bodoh. Kerjalah sampai peluh mengalir hingga ke tulang kering.

P/s: Jika ada orang kata aku rugi jika tak masuk skim ni, skim tu, MLM ni, MLM tu maka aku rela rugi. Lebih rela membela ayam menanam tanaman dari menipu dan di tipu.

Fakta : Ada orang yang tidak tahu ia ditipu (biasa), ada orang yang tak tahu yang dia menipu (luar biasa dan bakal menjadi kebiasaan)

2 comments:

  1. Fuuhhh!!! best r artikel enta kali ni.
    ana pun minat meniaga tapi setakat hari ni alhamdulillah ana tak pernah terjebak dengan skim cepat kaya atau MLM ni.

    kalau ada pun ana jadi ahli HPA je. Itu pun sebab nak dapat harga murah (ahli) beli produk HPA. Bukan sebab nak kejar pointer atau lain-lain.

    Ana sangat-sangat setuju dengan kenyataan enta bahawa nak kaya mesti berusaha semaksimum mungkin. Dalam masa yang sama cari rezeki dari sumber yang halal baru berkat.

    Bak kata pepatah berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

    ReplyDelete
  2. Hahahaha kalau nak citer lanjut datang arr jumpa ana...ana pernah kena tipu dah...kira ada pengalaman dah kat poli dulu...MLM pun kena, dan skim saham dana future pun ader...

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.