Followers

7.19.2009

Mau'idzah 2- Jujur

Jujur... Pentingkah kejujuran? Kata ayah saya, kejujuran sangat-sangat penting jika kita ingin berkecimpung dalam dunia perniagaan. Ayah menjawab begitu kerana beliau merupakan seorang peniaga. Tapi kadang-kadang ayah saya juga mengatakan kejujuran diperlukan dalam dunia dakwah. Sering juga beliau menegaskan sikap ustaz-ustaz supaya jujur dengan ilmu yang dipelajari.

Jujur merupakan satu sikap yang diperlukan dalam semua keadaan. Bagi saya, jujur dalam ibadah ianya akan menuju ikhlas, jujur di dalam percintaan ianya akan membangkitkan kesetiaan, jujur dalam berkawan akan mengeratkan, jujur dalam bekerja akan beroleh keberkatan, jujur dengan ilmu akan beroleh mauhibah, jujur dengan diri sendiri akan mendapat kecemerlangan.

Senang ditulis tapi sukar sekali untuk dilaksanakan.

Dalam mencari jujur dalam ibadah, sering juga tersasar-nanar untuk meraih perhatian orang. Tipu jika tiada sekelumit perasaan ditengok orang bila sembahyang, berkopiah, membaca Quran, berzikir dan lain-lain ibadah.

Dalam mencari jujur dalam percintaan, sering juga terkesima dengan top list apa yang disebut dalam hadith mencari calon isteri iaitu kecantikan wanita-wanita lain.

Dalam menjaga jujur bersahabat, kerap juga mulut terlepas cakap menyakiti hati mereka.

Dalam mencari jujur dalam bekerja, seringkali juga tidak menjalankan apa yang diamanahkan dengan baik.

Dalam mencari jujur dengan ilmu, tersasar juga melakukan perbuatan dilarang dan meninggalkan perbuatan yang disuruh.

Dalam mencari jujur dengan diri sendiri, mesti sekali-sekala melanggar batas yang ditetapkan diri sendiri.

Apa yang perlu dibuat? Mintalah kepada Allah untuk menetapkan hati dalam ketaatan kepadaNya, berdoalah dengan apa yang kita faham. Lahjah mana sekalipun yang digunapakai oleh kita pasti difahami Allah.

Jujur itu meningkatkan nilai diri kita, sebagaimana jujurnya nabi Muhammad yang beroleh kasih Khadijah, yang diberi kepercayaan menyimpan barang orang Quraisy ketika dakwahnya ditolak mereka dan menjadi hakim meletakkan Hajarul Aswad ke tempat asalnya.

Oleh itu, tanyalah diri masing-masing, jujurkah kita?

2 comments:

  1. Salam.
    Memang susah utk blaku jujur dlm semua aspek, tp ianya tak mustahil.Pokok pangkalnya hati kita.hati kita kan selalu saja berbolak balik, mintalah kepadaNYA agar ditetapkan hati kita kepada yang benar. insyaAllah. =)

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.