Followers

7.19.2009

Tuhfatus Saniyyah

Rancangan Lukman untuk mengatur kelas pada musim cuti ini dilihat telah menunjukkan kejayaan apabila kelas pertama kami telah bermula semalam. Dengan kitab Tuhfatus Saniyyah Bisyarhil Muqoddimat al-Ajrumiah, kami berlima (Saya, Lukman, Hadi, Sabri, Wan Zul) mengadap ustaz Khalil selama satu jam untuk mendengar dan mencatat isi dan butiran penting berkenaan ilmu struktur bahasa Arab ini.

Kitab ini pernah juga saya guna sewaktu di Syria dulu apabila ada seorang kawan memperkenalkan saya kepada seorang Arab Maghribi yang ada kebolehan untuk mengajar bahasa Arab. Umar al-Khaddho'ie namanya. Seorang yang lucu dan laser. Memang saya berpuas hati dengan method pengajarannya yang begitu jelas dan penuh dengan kaedah-kaedah tambahan yang mudah diingat. Namun sayangnya, kitab itu tidak dapat dihabiskan atas beberapa masalah.

Sabtu kelmarin, sekali lagi saya membaca kitab ini dan sekali lagi saya merasa puas dengan penerangan yang dibuat oleh ustaz Khalil yang begitu banyak memberikan maklumat tambahan kepada kami. Grammar adalah perkataan Inggeris yang mana menurut ustaz Khalil ianya diambil dari nama pengarang Matan Ajrumiyyah yang dikenali dengan nama Ibnu Aajurrum.

Banyak lagi maklumat-maklumat lain yang dikongsi oleh beliau yang kadang-kadang membuatkan kami menggeleng-geleng kepala sambil berkata,: "rupanya begitu...". Doakan semoga kami dapat menghabiskan buku ini dan beroleh manfaat darinya.

P/s: Umar Maghribi itu, seribu bait syair dari Matan Alfiyyah karya Imam Ibnu Malik di dalam kepalanya. Hebat betul!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.