Followers

1.22.2010

Apa Pilihan Kita?

Assalamualaikum w.b.t.

Hidup ni kadang-kadang elok jugak kalau sentiasa sibuk dengan benda berfaedah, secara automatik benda-benda yang tak berfaedah akan terhakis sedikit demi sedikit. Bak kata Umar dalam cerpen Asiah Yusro tu, hidup ni umpama gelas kosong, jika tidak diisi dengan air, maka unsur-unsur lain akan masuk seperti angin, kotoran dan sebagainya yang sepatutnya bukan tugas gelas untuk mengisi unsur lain selain air. Ada faham?

Kerana itu, sepatutnya kita mensyukuri keadaan kita yang sibuk dengan perkara-perkara baik, kerana dengan lambakan benda-benda yang bermanfaat inilah menjadikan kita lupa dengan perkara-perkara maksiat dan tak berfaedah. Oleh itu, peluang untuk berbakti kepada orang di sekeliling kita perlu dioptimumkan.

Kita sebagai apa? Kita muslim pasti tidak akan mendustakan al-Quran yang menjadi sumber rujukan kita sekian lama. Allah dalam firmannya ketika ingin menciptakan Adam :

'Sesungguhnya Aku akan menjadikan Khalifah di atas muka bumi(Adam). Maka jawab mereka (malaikat) itu, "adakah patut Engkau jadikan diatas muka bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah sedang kami sentiasa bertasbih memujiMu dan menyucikanMu. Allah berfirman, "Sesungguhnya aku mengetahui apa-apa yang tidak kamu ketahui". (Surah al-Baqarah ; 30)

Jadi bila disebut khalifah, secara terus pastilah kita dari sudut individu perlu faham tentang kepentingannya dan tidak wujud samada ia dari kalangan ahli jawatan kuasa persatuan atau tidak. Bahkan dengan menyedari bahawa tanggungjawab ini milik individu, maka dengan sendirinya kesedaran dan sifat tanggungjawab akan ditingkatkan.

Stephen R. Covey dalam bukunya yang masyhur, Seven Habits Of Highly Effective People turut menegaskan bahawa sifat kepimpinan adalah perkara utama sebelum memulakan tugas. Sifat kepimpinan adalah umpama orang yang menentukan bahawa tempat yang ingin dituju itu benar atau salah. Diberikan contoh, jika dalam suatu kumpulan pembalak, orang yang menebang adalah orang yang hanya menguruskan persatuan sahaja, manakala pemimpin pula adalah orang yang memanjat pokok yang paling tinggi dan menentukan adakah ini hutan yang perlu ditebang atau tidak.

Jadi sifat kepimpinan adalah satu perkara yang wajib dipupuk oleh manusia yang mengakui bahawa ayat yang ketiga puluh dari surah al-Baqarah itu benar. Kerana Allah telah memberitahu malaikat bahawa Dia akan menciptakan khalifah dengan penciptaan Adam ini. Jadi bermula dengan Adam hinggalah kepada orang terakhir yang bakal hidup di muka bumi ini pasti tidak terlepas dari taklifan dan tanggungjawab untuk menjadi pemimpin. Pilihan kita, khalifah atau khalufah. Pemimpin yang baik atau pemimpin yang tidak bertanggungjawab dan akan melakukan bencana.

Sekadar menyetujui kajian Stephen R. Covey, kejelasan matlamat sebagai seorang pemimpin kepada diri sendiri yang mengakui Allah sebagai tuhan sewaktu di alam Ruh dulu, pemimpin teman-teman rapat, pemimpin kenalan, pemimpin persatuan, pemimpin keluarga hinggalah pemimpin dunia sekalipun mestilah digigit kemas oleh kita. Matlamat yang jelas selaku muslim, Syurga Allah dan keredhaanNya.

Kuasa memilih di tangan anda. Jangan tersilap pilih matlamat, kerana tempat kembalinya ada dua sahaja, neraka dan kemurkaan Allah dan syurga beserta keredhaan Allah. Semoga kita membuat pilihan tepat.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.