Followers

1.02.2010

Solatlah Weei... Tak Ruginyee!



Saya akui, saya bukanlah orang yang tegar bersolat jemaah, lebih-lebih lagi apabila bermastautin di rumah. Waktu Isya' lah yang menjadi pengubat lara, manakala waktu-waktu lain bergantung kepada keadaan saya ketika itu, jika saya keluar ke bandar atau ke mana saja, apabila kena waktunya, saya akan bersolat jemaah dengan singgah di mana-mana masjid. Alhamdulillah, semenjak mengajar al-Quran di Seberang Takir kini, Asar menjadi satu lagi pengubat lara kepada solat jemaah.

Berbeza dengan bi'ah sewaktu saya di KUDQI dulu, rasanya bilangan saya bersolat jemaah lebih mendahului bilangan solat saya secara fardi di asrama dan saya rindukan suasana itu. Tanpa ada apa-apa kerja, sekadar menyiapkan assignment-assignment yang tidak akan memberikan kesan jika kita tinggalkan kerja itu selama sepuluh minit untuk mengadap tuhan.

Lalu saya ada pesanan buat bakal pemimpin keluarga lebih-lebih lagi sekarang sudah dilancarkan Bait Muslim, solatlah berjemaah selagi anda berpeluang melakukannya. Jangan pernah meninggalkannya. Kerana solat berjemaah ini sumber kekuatan orang Islam, ukhuwah pasti terikat dengan solat berjemaah. Mungkin sesekali kita terasa sebagai beban yang menyusahkan, tapi percayalah suatu hari nanti bila kita sudah tidak berpeluang, maka kita pasti akan rindukannya.



Bagi orang yang menyertai Seminar Gerakan Islam anjuran MPMKUDQI baru-baru ini, pasti anda mengagumi cerita yang dihikayatkan oleh Ustaz Riduan Mohd Nor tentang ummat Islam Palestin sekarang bilamana solat Subuhnya sudah mencapai bilangan hadirin yang hadir ke solat Jumaat. Subuh dengan dua kali azan yang bertujuan mengejutkan penduduk sekitar bangun bertahajjud pada azan pertama dan memanggil mereka keluar menuju masjid pada azan kedua menunjukkan kecintaan kepada Allah mengatasi kecintaan mereka kepada tidur dan mimpi. Bila begini, apa yang akan menghalang mereka dari mendapat kecintaan kepada syahid? Semoga Allah memberkati mereka dan kita.

Perhatian yang patut diberikan oleh kita selaku tholib Ilm adalah tunjukkan rasa cinta kita kepada Allah dengan kekerapan kita menziarahi rumahnya sekurang-kurangnya 5 kali setiap hari atau setakat mana yang anda terdaya. Mudah-mudahan, ilmu anda bertambah dan semakin diberkati.

Maghrib sebagai satu waktu yang menjadi keutamaan penduduk kampung biarlah turut diisi dengan kehadiran warga kolej selaku tuan rumah kepada surau yang ada. Sedih benar jika penduduk kampung boleh dinisbahkan dengan 4 @ 5 berbanding satu pelajar. Jika tidak kita yang memeriahkan markaz kita, siapa lagi.

Cadangan untuk pihak berwajib, banyakkanlah aktiviti-aktiviti yang boleh dibuat di surau, bahkan saya turut mengharapkan jika ada liqa' mahabbah untuk muhasabah sekali pun, biarlah dipindahkan lokasinya ke surau berbanding tempat yang ada sekarang yang tidak boleh langsung menandingi keselesaan surau. Moga dengan usaha ini, kita semua semakin mencintai rumah Allah dan berhak mendapat tempat di bawah naungannya kelak.



Akhirnya, saya ada beberapa point untuk diperhatikan :

1. Orang yang kerap berjemaah lebih berseri mukanya berbanding orang yang solat fardi dan kadang-kadang terlepas terus untuk solat.

2. Orang yang terlampau miskin, jika diperhatikan kebanyakannya bukanlah ahli surau atau masjid, maksudnya bukan kaki sembahyang. Jika orang yang rajin bersembahyang lebih-lebih lagi berjemaah, insyaAllah, baginya kelapangan atas kesempitan yang dilaluinya.

3. Andaikata kita ini begitu hebat dalam berorganisasi dan pelajaran, malangnya kita tidak melazimi solat jamaah, sebenarnya kita masih lagi tidak hebat. Segala yang kita war-warkan dalam kelas mahupun dalam mesyuarat hanya akan mendatangkan beban kepada diri sendiri, tiada izzah yang keluar dari tiap tutur bicara kita.

4. Bonusnya dalam dunia belajar adalah ketenangan yang tak akan dapat dicari di mana-mana kedai makan di waktu Maghrib. Seganas manapun kita, akhirnya kita akan tersungkur dengan kekuasaan Allah dan kita akan merayu denganNya untuk dikasihani. Lalu, ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara.

5. Andai kita ini jenis bebal payah nak faham, solatlah berjemaah, lazimilah majlis-majlis Ilmu, insyaAllah dipermudahkan olehnya. Jangan ingat Allah tidak nampak bahawa kita sedang berusaha untuk dekat ke arahNya. Bagi yang pandai dan terlebih genius pula, ingatlah ilmu yang dipelajari jika tidak diberkati pasti akan menyebabkan kita mudah lupa dengan apa yang dipelajari. Kerana itulah kita tidak segan silu melakukan perkara yang kita tahu bahawa itu tak boleh ini tak boleh.

Akhir kata dari saya, berilah diri kita masa untuk bersendirian memerhati diri, memerhati sekeliling, memerhati sejauh mana kita membazir masa belajar bermacam-macam ilmu syariat tapi tidak mampupun untuk mengamalkannya. Dengan tiga tahun masa yang ada, jika kita di bidang mekanikal, kita sudah boleh menjadi pomen. Hisablah diri, hitunglah amalan, sama-sama renungkan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.