Followers

1.06.2010

Journey to KL- KB - KT..

Assalamualaikum w.b.t

Semalam, hampir seharian -siang bukan siang malam- saya bersama bakal guru-guru KAFA (Zaki dan Lukman) dengan ditemani seorang super senior (Amir Omar) kerana mahu menyelesaikan urusan-urusan berkaitan tugas-tugas pendidik yang mulia lagi cemerlang dan terbilang ni lah.. Chewah..

Dari Manir, kitorang mengambil keputusan untuk membuat U-turn jarak jauh iaitu memilih untuk ke Kuala Berang sebagai jalan alternatif untuk ke bandar. Hehe.. Acah je, sebenarnya si Zaki ni yang kene melapor diri di pejabat YIT cawangan Kuala Berang, disebabkan beliau ni demam, maka saya dan rakan-rakan menghulurkan tangan meringankan beban dengan mengajak beliau menaiki kereta. Demam-demam pun masih lagi punya semangat untuk pergi melapor diri, tulah berdedikasinya seorang insan bernama Zaki ni.

Siap je urusan tu, terus straight ke bandar, berenti tak berenti kat Pengadang Baru, ada urusan ngan Tuhan. Apepun, yang paling boleh dibanggakan adalah kualiti kebersihan kat tandas masjid ini, amat-amat memuaskan hati, kirenya walaupun masjid ni masjid yang tak mendapat seliaan kerajaan, tapi bersihnya jauh melangkaui masjid-masjid yang besenye sultan gi solat jumaat kat sana cam Ladang, Wakaf Tembesu (sultan pernah gi ke sini?) dan lain-lain masjid yang perlu untuk dibersihkan segera tandasnya supaya sesuai dengan status rumah ibadah orang Islam.

Allah punya hebat rancangannya, menjadikan segala urusan kitorang berjalan ngan lancar, lagi-lagi kat KWSP, pergh.. Superb r servis dia, maybe tak ramai orang kot, kirenye dalam 3 minit je dah siap untuk satu penyata. Disebabkan saya ngan Lukman je yang buat, Zaki punye IC tertinggal, jadi 6 minit je la..

So, bila akak kaunter tu bagi borang hijau (cam borang muhasabah r), tanpa syak wasangka terus r saya ngan Lukman menanda yang baik-baik saja sebagai tanda kitorang berpuas hati dengan khidmat yang diberikan.

Sampailah kat satu kolum berkenaan Kiosk servis, si Lukman ni plak suara dia macam warden asrama, kuat habis.. Boleh pulak dia sound, "yang ni aku tak puas hati" dahle Kiosk tu belakang kitorang je. So saya tengok la apa yang die tak puas hati sangat tu, tup-tup dia tulis, sila baiki 'enjin' no giliran. Cis, tu je, padahal takde r besar sangat, tak padan ngan apa yang disoundnya. Dahle tulis enjin, hehe.. Bikin saspen akak kiosk tu je.

Anyway, Alhamdulillah atas limpahan rahmatNya memudahkan urusan kami dan hari ni dah start kelas KAFA bagi sekolah-sekolah tertentu walaupun saya tidak bersetuju dengan matlamat YIT mewakili Kerajaan Negeri Terengganu supaya bilangan murid yang khatam Quran bertambah kerana bila pada pendapat saya, bila kuantiti yang terlalu dititikberatkan, kualiti pula akan terabai, buktinya jelas setelah saya menemuduga beberapa pelajar yang telah khatam quran dengan program ini. Apapun, amanah selaku seorang guru, tetap akan dilaksanakan

*KL : Kubang Lembek
*KB : Kuala Berang
*KT : Kuala Terengganu

P/s: Saya mencuba menulis dengan style penulisan jurnal peribadi yang santai ini sebagai satu proses untuk memahirkan diri dengan penulisan bergenre penceritaan. Jadi, bila anda baca, jangan kecewalah ye, masih di takuk yang rendah. ~~

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.