Followers

1.01.2010

Sudah Tua Benar

Assalamualaikum W.b.t..

Usia bumi dan segala yang menghuninya telah bertambah setahun lagi, samada ianya kiraan masihi atau hijri. Fakta yang harus kita gigit adalah kita semakin hampir dengan mati. Bumi ini pula semakin hampir dengan tempoh luputnya.



Baru tadi saya melihat National Geographic yang memaparkan tentang gerakan di bawah bumi dan pengaruhnya kepada bencana alam yang melanda di permukaan bumi ini. Lalu semakin yakinlah saya bahawa dunia hampir benar dengan qiamat. Ingatkah anda dengan kisah Nabi Muhammad s.a.w yang ber'mikraj' dari Aqso ke langit bertemu Allah yang dipanggil oleh wanita tua yang memakai perhiasan yang sarat itu? Kisah itu memberikan kita pengetahuan bahawa 1400 tahun lalu, dunia sudah terlalu tua.

Dua tiga ketika, fikiran saya sering memikirkan tentang akhir zaman dan kesediaan Ummat Islam menghadapinya. Tiada fitnah yang lebih dahsyat dari fitnah-fitnah yang datang pada akhir zaman. Dengan iman sejemput di dada, adakah kita mampu menangani fitnah serta ujian yang datang menyembah ke kaki kita nanti?

Allahumma inni a'uzubika min fitnatil masihid Dajjal..

Matikanlah aku dengan kesudahan yang baik ya Allah. Tiada apa yang aku inginkan melainkan rahmatMu ya Allah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.