Followers

1.07.2010

Hantu Melayu Di Malam Jumaat Keliwon

Assalamualaikum w.b.t

Pada malam ini, malam Jumaat seringkali dimomokkan oleh orang terutamanya orang-orang Melayu dengan pelbagai cerita-cerita seram, kadang-kadang ada satu cerita yang didatangkan dengan pelbagai versi. Versi Ganu, Klate, Kedah, Nogori dan lain-lain. Begitulah hebatnya kepercayaan dan keyakinan orang Melayu terutamanya terhadap cerita-cerita seram ini.

Bukan apa, saya yang mendapat inspirasi untuk menulis malam inipun adalah berdasarkan kepada rancangan-rancangan TV pada malam ini nampaknya begitu galak memaparkan kisah hantu, jin, syaitan dan sihir. Bermula dengan cerita Cucu Betong, siang hari dah tayang kat TV3, malam pulak kat TV9. Dengan aksi mendesis-desis Malika si tukang sihir, dah macam orang sakit asma lah pulak saya tengok dia tu, dengan saya-saya sekali rasa semput.

Lalu disambung dengan cerita Jangan Tegur.. Lagi di TV3 disamping rancangan Semanis Kurma (ini bukan rancangan seram ye, jangan salah faham) yang membincangkan tentang Sihir dan Santau dan sekarang ni bersambung pula dengan cerita Penanggal juga di TV9, tapi nasib baiklah diintrokan dengan taklimat ringkas dari Ustaz Zahazan, walaupun pendek, tapi tetap ternganga mulut menggeleng-geleng kepala sebagai tanda saya iqna' dan kagum dengan fakta yang disampaikan.

Saya bukanlah mengingkari bahawa Jin dan Syaitan wujud, tetapi saya mengingkari apabila ianya sering disensasikan, lebih-lebih lagi bila ianya dijadikan satu cara untuk membenihkan duit dan keuntungan oleh tauke-tauke filem. Sampai kadang-kadang naik meluat dengan lambakan filem-filem seram yang menghantui pasaran filem. Hantu Almarilah, Jangan Skodenglah, Akulah Hantulah, Telaga Buruk Ada Hantu 4 Ekorlah, Pontianak Botaklah dan macam-macam lagilah tajuk-tajuk yang kalau kita tengok, rasa nak gelak pun ada. Tapi nak buat macam mana, lok ke dielah bak kate geng Ganunye.

Kesan dari publisiti meluas tentang gangguan ghaib ini menyebabkan kita selaku orang-orang dewasa turut jadi penakut bahkan kalau kita tidak takut, anak-anak kita pula yang jadi penakut hinggakan nak berakpun terpaksa kita, selaku orang dewasa yang berani lagi gagah perkasa ni melangut kat depan tandas tunggu si anak ni selesai berak dengan setiap satu minit setengah nama kita dipanggilnya, takut kita tinggalkan dia sorang-sorang.

Lain-lain kes adalah apabila manusia terutama genetik Melayu ini sudah semakin ramai yang tidak mengakui wujudnya Allah. Buktinya ialah, kalau ada apa-apa, mintak dengan jin, mintak dengan syaitan.

Nak maju berniaga mintak pelaris, sedangkan khidmat yang diberikan tak memuaskan. Nak cantik mintak susuk dan penyeri sedangkan kesihatan tak nak jaga. Nak bagi laki lekat kat rumah atau tak nak laki cari perempuan lain mintak ilmu nasi kangkang atau buat suami jadi bodoh sedangkan penampilan kat rumah sentiasa serabai berlawanan sekali dengan penampilan nak pergi kenduri. Nak cepat kaya, bela toyol pasal malas kerja. Nak menang persaingan, hantar santau sedangkan usaha untuk bersaing tak ada langsung. Macam-macam hal lagilah melayu ni.
Padahal, Allah yang mencipta jin dan syaitan ni sentiasa ada bahkan marah pulak kalau kita tak mintak sesuatu denganNya (tak pernah berdoa), cumanya manusia ni nak sentiasa cepat dapat apa yang diminta, sedangkan diorang tak tahu samada benda tu baik ke tak untuk dia.

Contohnya : Kita pergi klinik nak mintak ubat sekian-sekian yang kalau dimakan, memang akan cepat baik, kesannya akan cepat meresap ke dalam tubuh kita, tapi hakikatnya ubat tu rupa-rupanya tak sesuai buat kita kerana bahan-bahan yang terkandung kat dalam ubat tu macam dadah etc terlampau banyak. Jadi bagi doktor yang amanah, korang rasa dia nak bagi tak ubat yang punya side effect yang melampau tu?

Jadi, Allah pun macam tu lah, kadang-kadang apa yang kita doa dan masih tak dapat-dapat lagi, mungkin Allah nak beritahu kita bahawa kita akan mudarat jika kita dapat apa yang kita minta atau kita hanya berdoa tapi tak berusaha untuk mencapainya macam mak+ayah kepada budak-budak malas yang rajin mintak air sembahyang hajat dengan ustaz-ustaz tapi anaknya sendiri yang malas usaha ataau kita tak melengkapi syarat-syarat doa macam Ibrahim bin Adham pesan kepada seorang yang bertanya kepada beliau kenapa doanya tidak pernah dimakbulkan. Kalau nak tau, search je kat mana-mana enjin carian tentang kisah ni, berlambak kat internet ni.

Apapun, betullah sebagaimana yang disarankan oleh al-Qaradhawi dalam kitab beliau, Fiqh al-Aulawiyyaat tentang ilmu, aqidah disenaraikan sebagai salah satu ilmu yang paling aula dan menjadi fardhu ain kepada orang Islam untuk mempelajarinya, pendek kata tak belajar aqidah, berdosa.

Akhirnya, apa yang kita percaya dan yakin akan mempengaruhi akal fikiran kita, sehinggakan setiap apa yang kita lakukan pasti akan tersekat sedangkan Islam tidak pernah pun melarang dan menimbulkan perkara itu. Fikir-fikirkanlah.

Nota penulis :

1- Tengok kat surat-surat khabar, kalau ada kes-kes kematian, pasti akan ada statement tentang perangai pelik yang dibuat oleh si mati sebelum meninggal. Contoh : Si polan ni sebelum mati, dia sentiasa cakap nak beli donat, nak makan donat... Lagi satu, si polanah ni, selalu kumpul gambar lelabi sebelum mati. Ini satu kepercayaan yang akan dijadikan keyakinan lantas akan menyebabkan sesuatu yang pelik akan dicop sebagai tanda korang nak mati. Kesannya, kalau orang jahat tak pernah sembahyang tiba-tiba sembahyang akan ditanya, " nak mati ke tiba-tiba sembahyang?"

2- Teringat dua sindiran syeikh terhadap orang melayu tentang ketaksuban :

2.1. Syeikh Wahbah az-Zuhayli ketika ditanya tentang hukum memindahkan penyakit-penyakit batin seperti sihir kepada telur ayam dan ayam. Beliau menjawab, "aku tak pernah dengar lagi perkara-perkara pelik macam ni, memang kamu ni orang melayu banyak kisah-kisah begini."

2.2 Syeikh Mahmud al-Madiniy menerusi siaran langsung dari radio IKIM ketika ditanya tentang Imam Mahdi dan Dajjal, beliau menjawab : "Kebanyakan syabab malizi (Malaysia) dan jaawiy (Indonesia) obses terhadap imam Mahdi, sentiasa aku ditanya tentang soalan-soalan begini. Kesimpulannya begini, jika imam Mahdi zahir, baiahlah dia dan ikutlah perjuangannya. Khalas."

1 perkara lagi yang menarik, beliau menceritakan satu lawak,
Ada satu hospital gila, semua pesakit yang dirawat di sana kebanyakannya mengaku mereka imam Mahdi, kemudian ada pesakit baru yang didaftar masuk ke sana. Lalu seperti pesakit-pesakit lain, beliau mengakui beliau adalah imam Mahdi, namun tidak dilayan oleh kebanyakan pesakit hinggalah dia pergi kepada seorang lagi pesakit yang kelihatan senyap dan bersendirian. Kemudian dia pergi memperkenalkan diri dengan pesakit yang diam tadi.

Pesakit A : Assalamualaikum
Pesakit B : Waalaikumussalam, siapa namamu?
Pesakit A : Imam Mahdi.
Pesakit B : Sekejap, aku nak tengok buku aku.. (sambil membelek-belek buku yang ada ditangannya.)

Pesakit yang mengaku imam Mahdi tadi mula gelisah kerana agak lama pesakit yang diam tadi membelek-belek buku seperti mencari sesuatu. Lalu dia bertanya :

Pesakit A : Apa yang kamu cari?
Pesakit B : Aku mencari namamu, tapi tiada..
Pesakit A : Siapa kamu?
Pesakit B : Ana Rabbukal a'laa.. (Aku Tuhanmu yang maha tinggi.)

Motif: Dua-dua gila.. hehe

No comments:

Post a Comment

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.