Followers

1.24.2010

Bagaimana Saya Menulis..

Assalamualaikum w.b.t.

Saya memulakan tulisan saya ini dengan mahu menceritakan kegemaran saya. Saya memang punyai banyak kegemaran, kadang-kadang kegemaran saya ini bukanlah turut sama menjadi kegemaran orang. Bahkan dari darah dan aliran yang sama seperti adik beradik dan anak beranak juga tidak memestikan saya dan mereka berkongsi setiap kegemaran yang disenaraikan. Ya, itulah sifat kita sebenarnya, punya kecenderungan yang berbagai dan kadang-kadang kecenderungan itu bukan semuanya datang secara semulajadi. Ada yang datang dengan peristiwa, ada yang datang kekerapan melakukan, ada yang datang dengan melihat orang lain melakukan dan ada yang datang dengan kekaguman kita kepada seseorang.

Kegemaran saya sekarang adalah menulis. Ianya bukanlah minat yang dipupuk sejak dari kecil, maksudnya, saya bukanlah pengarang yang punya bakat semulajadi. Tetapi saya tetap juga menulis kerana bimbang kalau-kalau suatu hari nanti saya akan cenderung kepada benda lain pula tanpa mengalami sendiri minat saya kepada bidang penulisan sebelum itu. Pendek kata, saya mahu menikmati segala kegemaran saya sebelum ianya beralih angin menjadi kegemaran lain.

Seperti sebelum ini, saya amat meminati barang klasik dan kalau boleh setiap kenderaan saya adalah dari model ayah saya ketika muda. Jadi dengan minat itu, saya membaik pulih Vespa SpringV 150 kepunyaan ayah saya yang umurnya sudah melebihi 30 tahun. Saya berpuas hati kerana saya dapat memiliki apa yang saya gemar.

Berbalik kepada bidang penulisan, saya mula menulis pada awal pembabitan saya dalam dunia kepersatuanan. Pada asalnya saya sekadar mencari kelainan dalam membikin kertas kerja program dan sebagainya yang rata-rata muqadimahnya pasti akan bermula dengan ayat "di era globasasi ini..." atau " di zaman yang penuh dengan cabaran ini.." dan lain-lain ayat yang saya rasa begitu pasif dalam menarik minat dan menjanjikan persepsi yang baik ketika menatap kertas kerja itu (walaupun sebenarnya orang yang membacanya tak kisah sangat pun).

Saya memastikan setiap kertas kerja saya dahulu akan membawa kelainan dari yang sebelumnya. Dengan berbuat demikian, saya rasa puas dan selalu tersenyum seorang dan memandang cermin seraya berkata " aku puas hati..". Bahkan saya seolah-olah menjadi seorang pengkritik dalam akademi penulisan setiap kali saya melihat ada yang saya rasakan tidak kena dengan keadaan dan sebagainya. Untuk pengetahuan, saya dan kawan-kawan adalah bersikap direct to the nose. Berterus-terang dan sikap ini nampaknya kurang digemari oleh perempuan:). Mereka mungkin lebih suka ditipu dari mendengar terus terang dari hati kita yang kudus dan mulus ini. Menipu dengan mengatakan baju yang mereka pakai itu cantik lebih baik dari mengatakan bahawa baju yang dipakai mereka itu tidak sesuai. Segelintir saja, bukan semua. :)

Seingat saya, aktiviti penulisan saya lebih aktif sejak saya mempunyai blog sendiri. Sekitar tahun 2008 kalau tidak silap saya dengan mengetengahkan tulisan berbentuk kritis kepimpinan sebagai taruhan. Bermula dari itu, saya sentiasa mencari sesuatu untuk diisi dalam blog saya bahkan ianya mula menjadi lebih serius selepas saya habis belajar di KUDQI. Ketika memandu, makan, bercakap, mendengar khutbah, dalam kuliah, di bandar, ketika mengajar dan mana-mana keadaan sekalipun, pasti akal bergerak untuk memanipulasi setiap isu dan perkara yang berlaku di depan mata dan sebagainya. Bahkan sejak menulis, saya sentiasa melihat sesuatu dan memikirkan, "apa yang aku boleh tulis dalam blog tentang benda ini." Obses, ya. Obses mungkin sesuai untuk digunakan oleh keadaan saya sekarang.

Dalam bidang ini saya juga mempunyai idola, jika di dalam ketekunan menulis, saya mencontohi Subky Latif dan sentiasa mencari ruang untuk menjadi sepertinya. Manakala di bidang akademik, saya amat menyukai Ustaz Hasrizal dan Ustaz Zahazan. Santai dan kritik sosial atau individu pula, saya memilih untuk beridolakan Faisal Tehrani dan Hishamuddin Rais (walaupun bukan semuanya sesuai dengan jiwa saya). Penulis-penulis lain, saya salute dan sanjung kerja mereka dan saya juga berharap mampu jadi seperti anda juga.

Setelah apa yang saya lalui sepanjang 2 tahun lebih ini, saya dapati apabila kita menanam semangat untuk menulis, ada beberapa kebaikan yang bakal menyusul, antaranya seperti :

- Minat membaca, macamana mahu menulis jika kita tiada apa-apa untuk ditulis. Kata pepatah arab, Faaqidus syaai' la yu'teeh..

- Kemahiran menulis dan mengarang meningkat serta merta.

- Membuka minda dengan meneroka setiap bidang dengan pembacaan.

- Melihat sesuatu bukan dengan pandangan kosong.

- Otak lebih tajam dalam menguasai isu

- Menambah ilmu secara langsung dan tidak langsung.

- Otak menjadi lebih teratur.

- Mengayakan perbendaharaan kata di dalam kamus diri.

Ini antara kebaikan-kebaikan yang boleh kita peroleh hasil dari usaha menulis kita. Kerana itu, kerapkali saya mencadangkan kepada pihak lajnah Informasi KUDQI agar mewujudkan kolum pena Presiden dan Exco-Exco yang dimestikan untuk para pimpinan mereka isi. Saya harap mereka tidak bosan dengan saranan saya. hehe.

Sekian dulu hikayat penulisan saya, penulis juga perlu tidur yang cukup untuk memulakan mukaddimah tulisannya untuk hari esok pula.

4 comments:

  1. Erm,...tak setuju sama sekali..Apabila tulis atas nama exco, enta kan tahu dalam ramai2 exco mpm ana ni lain fikrahnya...fikrah pakatan, fikrah tak suke tarbiah sgt,=)
    mana boleh ana kena tulis sesuatu atas dasar ana sebagai Exco(timbalan Su) kalau ana tak setuju dengan dasar kudqi itu sendiri...kalau wat blog lain, berasingan, atas nama blogger takper lah...hehehehe...baru bebas..pemikiran ana merdeka, bukan dikongkong oleh dasar Kudqi atau dasar Mpm..Ermm...nama blog ana kan tu...jadi tak seronok pulak kalau kita terpaksa ikut atau tulis berasaskan sesuatu dasar, secara paksa tanpa ada pemikiran kita sendiri..terpulanglah tapi pendapat ana, tak setuju...Ana memperjuangkan kebebasan minda dan keluasan minda kurniaan Allah...luas sehingga menjangkau ke alam Akhirat...barulah minda yang luas...hehehe...erm, kalau nak balas komen ni,balas kat blog ana neh...sebab ana ni bukan rajin sangat nak jenguk2 blog enta..hehe,tak berapa sefikrah..hehe jangan marah..

    ReplyDelete
  2. to merdekakan pemikiran

    betul dah tu. tapi tu kalau enta lihat dari sudut enta sebagai pejuang pakatan, sebenarnya skop untuk menulis ni kan luas.. boleh pilih mana satu tulisan yang enta nak sumbangkan untuk blog mpm..

    enta kan minat hadith, boleh kupas isu2 ttg hadith.. :)

    FYI, ana x maksudkan saranan ana tu kepada exco2 agar menulis dalam bidang tugas masing2.. orang tak tulis dah, pasal bidang masing2 tu seme orang tahu dah.. kembangkan bidang hingga boleh membawa kepada fenomena garu kepala dan berfikir, kenapa aku tak terfikir langsung ttg ni bila baca tulisan tim su mpm ni.. hehe

    ReplyDelete
  3. tuan blog..
    time kasih kerana memuji ana disini.. (hehe.. nk femes guna nme ayah sendiri..) maksud ana, enta mmg mempunyai bakat tersendiri dalam bidang menulis.. pendapat ana lah, jika rase kite selesa dengan menulis atau menkritik atau memberi pandangan, apa kata kite cube ceburi bidang penulisan ni lebih mendalam. xperlu menceburinya melalui universiti.. ana syorkan, seperti mana yang ayah ana pernah lakukan, cube munculkan diri dalam majalah atau terbitan apa2 yang mudah. kemudian, tunjukkan bakat enta waktu tu.. selepas itu, baru la enta munculkan diri dengan menulis buku2 atau mencari kolum sendiri dalam harakah, siasah atau yg sama waktu dengan nya.. =)
    maf deh, ni syor je.. aku sendiri pun xmenulis setekun mu.. hehehe.... beres.. =)

    ReplyDelete

Terima kasih mengomen! Jangan segan-segan untuk meninggalkan perkataan di sini.